Hlavní obsah

Vymáhání poplatků od bank se zamotává, klienti nevědí, na čem jsou

Právo, Jindřich Ginter

Kampaň Poplatkyzpět.cz, zaměřená na vymáhání bankovních poplatků za vedení úvěrových účtů, se v řadě případů dostává do slepé uličky. Desítky tisíc lidí zprvu nadchla, ale soudy drtivou většinu žalob odmítají. Lidi to pak stojí další peníze na poplatcích. Jak ukázal případ Petra B. z Prahy, řada klientů nakonec ani neví, na čem je.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Článek

Vše začalo loni v květnu tím, že Petr B. uhradil 400 korun na účet advokáta Petra Tomana z renomované advokátní kanceláře Toman & Devátý, která spolupracuje s kanceláří BSP Lawyer Partners, patřící právníkovi Danielu Paľkovi, a podepsal mu plnou moc, aby jeho jménem od banky, kde měl úvěr, vymáhal bankovní poplatek 6150 korun za úvěrový účet. Čtyři stovky měly být původně jeho jediný výdaj.

Následně ho však advokátní kancelář vyzvala, aby na její konto doplatil dalších 600 korun. Soud totiž zamítl věc řešit elektronicky a trval na standardní žalobě zpoplatněné tisícovkou. S tím ale advokáti na začátku kampaně nepočítali. Petra B. ovšem ujistili, že soud požádají o odpuštění tohoto poplatku, což soud zamítl. Advokáti reagovali tím, že se proti tomu odvolají.

Poté se od nich 19. února Petr B. dočkal e-mailu, kde mu advokáti sdělují, že soud řízení o odpuštění poplatku zastavil – a že pokud chce ve sporu s bankou pokračovat, může podat novou žalobu, zpoplatněnou další tisícikorunou. K e-mailu současně přiložili soudní usnesení, z něhož vyplývá, že žalobce o den prošvihl lhůtu pro podání odvolání týkající se zpoplatnění žaloby.

Soud řízení zastavil

Klientovi doslova napsali: „Protože jste ve stanovené lhůtě nesplnil soudem požadované podmínky, soud vaše řízení zastavil.“

Přitom je Petr. B zplnomocnil, aby jednali oni. Zároveň mu sdělili, že první poplatek 400 korun propadl soudu. O druhém poplatku, 600 korunách, ani slovo. Na dotazy Petra B., kam se podělo šest stovek, mu už neodpovídali.

Teď sice dostávám jeden e-mail za druhým, ale vlastně nevím, na čem jsem
klient advokátní kanceláře

Poté, co se o věc začalo minulý týden zajímat Právo, Eliška Tomanová z advokátní kanceláře Toman & Devátý Petrovi B. ve čtvrtek 27. února odpoledne řekla, ať e-mail se soudním usnesením z 19. února vůbec nebere na zřetel, že je celý pomýlený!

Čtvrtek: Končíme

Advokátní kancelář mu potom ještě ve čtvrtek e-mailem poslala sdělení, že jeho soudní spor proti bance byl pozastaven a že se čeká na postoj Ústavního soudu. Naznačila, že pokud se ve sporu s bankou bude pokračovat, v případě prohry by možná musel zaplatit právníky banky. Sdělení obsahuje návrh, že přeje-li si klient ukončení sporu, 600 korun mu vrátí.

„V případě, že se rozhodnete naši spolupráci pozastavit až do rozhodnutí Ústavního soudu, ale doplatek soudního poplatku ve výši 600 korun jste již zaplatil na účet JUDr. Petra Tomana, jak tomu ve vašem případě je, bude vám doplatek vrácen,“ píše v již platném sdělení advokátní kancelář. Petr B. obratem potvrdil, že žádá vrácení a chce věc pozastavit.

Pondělí: Ve sporu pokračujeme

V pondělí však klientovi Petru B. napsal osobně advokát Toman. Omluvil se opět za omyl z 19. 2., ale Petrovi B. oznámil, že 600 korun na advokátním účtu už nemá, neboť je ve skutečnosti uhradil soudu. Z jeho sdělení vyplývá, že vede spor dál. Klientovi oznámil, že kdyby chtěl spolupráci ukončit, bude po něm nárokovat 3600 korun za své právní náklady. V úterý pak advokátní kancelář klientovi písemně potvrdila, že jeho spor s bankou pokračuje.

„Teď sice dostávám jeden e-mail za druhým, ale vlastně nevím, na čem jsem. A začínám se bát, že bankovní poplatek zpátky nedostanu, a ještě mě to bude stát další peníze,“ řekl Právu Petr B.

Související témata:

Výběr článků

Načítám