Článek
„Připravujeme nový systém výměny dat mezi Centrálním registrem vozidel (CRV) a Českou kanceláří pojistitelů. Dostane nově možnost denně porovnávat své údaje o vlastnících vozidel s daty obsaženými v registru vozidel,“ oznámilo ve svém komuniké ministerstvo dopravy.
Cílem je předejít případům, kdy ČKP na základě neaktuálních dat z CRV osloví k úhradě příspěvku nepojištěných i vlastníky, kteří tu povinnost nemají.
Posílí kontrolu
Nový systém by mohl být podle ministerstva dopravy spuštěn ve druhé polovině letošního roku. Denní výměna dat minimalizuje možnost, že se záznam v registru vozidel kvůli časovému zpoždění nepromítne do datového balíku poskytnutého ČKP.
Dosud registr vozidel poskytoval kanceláři pojistitelů změny vlastníků vozidel jen ve čtrnáctidenních cyklech.
„Nový způsob výměny dat také posílí kontrolu toho, zda systém registru vozidel předává informace správně,“ říká ministerstvo.
O chybě nevěděli devět měsíců
„Výrazně se eliminují chybně zaslané výzvy,“ potvrdil Právu mluvčí ČKP Aleš Povr. Ty až do loňska tvořily zhruba deset procent ze všech odeslaných vymáhacích dopisů.
Ministerstvo dopravy připustilo, že mezi loňským dubnem a prosincem nebyla kvůli chybě na straně registru do ČKP předávána aktualizovaná data, což zvýšilo počet případů nesprávně oslovených vlastníků vozidel.
„Pokud se i na konci roku stále porovnávala data od pojišťoven s dubnovými daty z CRV, tak už byla chyba poměrně velká. Toto se týkalo i těch případů, o nichž Právo informovalo v prosinci a lednu,“ konstatoval Povr.
Podle něho Centrální registr vozidel nevědomky ČKP poskytoval neaktuální data.
„A my jsme na jejich základě obesílali i motoristy, kteří již vozidlo nevlastnili. Ministerstvo v té době ještě o chybě nevědělo. V registru vidělo data správně. Proto se ohrazovalo proti tomu, že odpovídá za chybovost. My jsme zase považovali za relevantní informace, které jsme obdrželi z registru,“ vysvětlil Povr.
Návrh pojišťovacího zákona
K většímu pořádku v nahánění neplatičů by mohl přispět v únoru předložený návrh zákona „o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem nepojištěného vozidla“ poslankyně Kateřiny Konečné (KSČM).
Pokud ho poslanci schválí, vyplývá z něho, že ČKP bude muset napříště dokazovat dluh motoristovi, a ne opačně jako v současnosti, že vlastník musí pojistitelům dokazovat, že vše řádně zaplatil.
I samotní motoristé mohou ovšem neoprávněné výzvě předejít tím, že po odhlášení vozidla ze svého vlastnictví tuto skutečnost iniciativně neprodleně oznámí své pojišťovně a nespoléhají jen na to, že si to ČKP ověří v porovnání s registrem vozidel.