Článek
On-line nakupování se v Česku stává běžným způsobem pořizování různých druhů zboží. U nás, stejně jako v Evropě, je tzv. e-commerce poháněna silnou skupinou pravidelných on-line nakupujících (z angl. mature regular e-shoppers).
V Česku tito zákazníci tvoří 43 procent všech nakupujících na internetu, evropský průměr pak představuje 45 procent. Zároveň je tato skupina jak u nás, tak v Evropě zodpovědná za 85 procent všech on-line nákupů. Vyplývá to z aktuálního celoevropského průzkumu E-shopper Barometer společnosti Direct Parcel Distribution.
Koronavirus posílil chuť Čechů nakupovat on-line
Úspora i absence stresu
Čtyři z pěti běžných on-line zákazníků oceňují, že díky e-shopům a možnosti zde nakupovat výrazně ušetří čas. Téměř dvě třetiny lidí si pochvalují i úsporu času a zhruba stejný počet lidí preferuje internetový nákup kvůli výraznému snížení stresu, který zažívají při tradičním nákupu v kamenné prodejně.
A co si lidé v e-shopech pořizují nejčastěji? Téměř tři pětiny českých pravidelných zákazníků nakupují na internetu módu, více než polovina kosmetiku a více než dvě pětiny pak zboží určené pro volnočasové aktivity.
I u evropských zákazníků je nejčastějším druhem on-line nakoupeného zboží módní výrobek (58 procent), dále pak boty (49 procent) a knihy (46 procent).
Co se týče nákupů ze zahraničí, dvě třetiny českých pravidelných on-line zákazníků si v zahraničním e-shopu již něco pořídilo, nejčastěji pak zavítali do čínských e-shopů (77 procent).
Pandemie nejspíš změní nákupní zvyklosti Čechů
Věrnostní programy netáhnou
Mnohé e-shopy nabízejí svým zákazníkům různé věrnostní programy. Jak ale průzkum ukázal, Češi o ně příliš nestojí, registrován v nich je pouze každý jedenáctý pravidelný on-line zákazník. V Evropě je počet mnohem vyšší, využívá je téměř třetina nakupujících.
Většina pravidelných nakupujících preferuje doručení zakoupeného zboží domů (83 procent). Téměř každý druhý zákazník pak na poštu, dvě pětiny do výdejního místa. Jen jeden z pěti nejčastěji volí možnost vyzvednout si balíček v kamenném obchodě.
Zvyky evropských pravidelných nakupujících se v tomto ohledu velmi liší. Doručení domů je sice také na prvním místě (86 procent), ovšem vyzvednutí na poště je atraktivní jen pro 17 procent z nich. Pouhá necelá pětina pak využívá služby výdejních míst a jen každý desátý si zboží nechává doručit do určité prodejny.
Za zboží z e-shopu zaplaťte třeba za měsíc aneb Jak fungují odložené platby
Naprostá většina českých i evropských zákazníků (84 procent, resp. 82 procent) potvrdila dobrou zkušenost s doručením své poslední zásilky.
Ovšem, kde lidé vidí rezervy, je vracení zboží. Pouze 43 procent Čechů potvrdilo, že proces vrácení zboží z jejich poslední objednávky byl snadný. Položky vracelo šest procent oslovených. V Evropě má s procesem vrácení pozitivní zkušenost až 60 procent zákazníků ze skupiny běžných nakupujících. Zboží přitom vracelo devět procent.