Článek
Průzkum mezi dvěma tisícovkami uživatelů portálu ukázal, že si lidé chtějí nakupování dárků pro své blízké vychutnat a nakupovat pozvolna. Do jednorázových nákupních výletů nebo rychlého nákupního odpoledne prostřednictvím internetu se totiž příliš nehrnou, volí je jen 15 procent dotázaných.
„Lidé skutečně chtějí nakupovat dárky postupně. Nejen proto, že zboží rádi dlouze vybírají a porovnávají, aby byl obdarovaný skutečně spokojený. Samozřejmě jde i o finanční hledisko. Zákazníci bedlivě sledují akční letáky a čekají na skutečně výhodné cenové nabídky obchodníků,“ uvedl Ondřej Hloupý z portálu AkcniCeny.cz.
Speciální letáky zaměřené na vánoční sortiment se ale do konce minulého týdne u žádného z řetězců neobjevily. Loni jako první již na přelomu září a října vydal vlastní katalog výběru vánočních dárků řetězec Tesco.
Kolekce už jsou na pultech
Ale první vánoční kolekce, čokoládové vánoční balíčky a figurky už na pultech jsou. Je tomu tak například v Globusu či v Lidlu. V nabídce Lidlu je i adventní kalendář se sladkostmi, který mají oblibě hlavně děti. Jinak toho zatím blížící se Vánoce v obchodech moc nepřipomíná.
„To pravé předvánoční šílení, včetně výzdoby, začne tak za tři týdny,“ řekla Právu pokladní v jednom z olomouckých hypermarketů. V Plzni už lze několik dnů sehnat vánoční ozdoby v prodejně Obi na Borech. K dostání jsou především umělé vánoční stromky, ozdoby a balicí papíry. V jednom z největších nákupních center ve městě, v Olympii v Černicích, zatím ale vánoční atmosféru nic nepřipomíná.
Kvůli slevě často lidé koupí i to, co nechtěli
Slevy mají na vánoční nákupní chování velký vliv. Dokonce dokážou člověka natolik ovlivnit, že koupí i to, co původně neměl v úmyslu. Pětina lidí uvedla, že ve slevě ráda koupí i úplně jiné než původně zamýšlené dárky a občas tak pod vlivem akční ceny učiní sedm z deseti dotázaných.
Pochopitelně rozhodující je výše slevy. Dotazovaní se shodli, že na to, aby vnímali slevu jako dostatečně zajímavou, musí začínat na dvaceti procentech. Tuto odpověď zmínily více než dvě pětiny lidí. Necelá třetina dotázaných dokonce požaduje slevu vyšší než padesát procent.
K občasnému výběru dárků z vánočních slevových letáků nabídek se přiznala až polovina respondentů. Akční zboží jako nevhodný dárek pod stromečkem vnímá jen 10 procent lidí.
15 tisíc za dárky je strop
Stejně jako v loňském roce se i letos lidé chystají své blízké obdarovat knihami, kosmetikou či elektronikou. V této kategorii jednoznačně vítězí notebooky, tablety a čtečky elektronických knih. Podle serveru Zboží.cz patřily elektronické výrobky i vloni mezi nejvyhledávanější.
Prakticky všichni dotázaní se letos chtějí s útratou za vánoční dárky vejít do 15 tisíc korun, přičemž maximálně pět tisíc korun chce utratit více než polovina, dvě pětiny počítají s vyšší částkou, která ale nepřesáhne 15 tisíc korun.
V loňském roce byly finanční představy lidí týkající se plánovaných útrat skromnější. „V loňském roce většina lidí plánovala utratit za dárky do 10 tisíc korun,” doplnil pro Právo Jan Samko, brand manažer serveru Zboží.cz.