Článek
Ostrý předvánoční prodej pod sváteční výzdobou a za zvuků koled sice plánuje většina obchodníků spustit až v listopadu, už teď je ale možné zakoupit adventní kalendáře, zavěšovací čokoládové figurky či vánoční dárkové balíčky s kosmetikou. Příchod nejsilnější nákupní sezóny v roce se snaží svými tipy urychlit také někteří knihkupci.
„Vánoční sezóna začíná každý rok o chvíli dříve. Letos se první známky Vánoc objevily v obchodech už v polovině září, kdy do velkých hypermarketů dorazily první vánoční kolekce a sladkosti,“ říká analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.
Obchodníci tak podle něj pozvolna připravují zákazníky na to, že je pomalu a jistě potřeba začít o vánočních dárcích přemýšlet. „Prodejci tím vyplňují hluché období, kdy skončily letní výprodeje. Zároveň mnohé obchody nemají tak silnou podzimní sezónu,“ dodává.
Sestavování a zveřejňování seznamu předpokládaných vánočních hitů, s jakým například už před dvěma týdny vyšlo ven Tesco, je podle expertů pro prodejce důležité především proto, aby mohli zákazníky nasměrovat na konkrétní zboží a v předstihu pak nakoupit jeho dostatečné zásoby.
Hlavní kampaně odstartují až Dušičky
Tradiční nákupní horečka vypukne v obchodech hned po dušičkách, kdy vánoční kampaně oficiálně odstartuje naprostá většina prodejců. Již nainstalovaná vánoční výzdoba na fasádách hypermarketů Globus bude podle mluvčího řetězce Libora Tomáše rozsvícena začátkem listopadu, náležitě vyzdoben už přitom bude i vnitřek obchodů.
„Už nyní si zákazníci u nás mohou vybrat ze širokého sortimentu vánočních kosmetických balíčků, pro muže, ženy a děti, včetně několika novinek. Dále máme již v prodeji velký výběr cukrovinek pro období Mikuláše i Vánoc,“ konstatuje Tomáš. Sváteční pečivo nabízí už přes měsíc také například Kaufland, Billa vydá první vánoční katalog za několik dnů. Až v polovině listopadu má být hlavní vánoční kampaň zahájena v Albertech.
Podle vedení řetězce Tesco bude mezi hračkami hitem letošních Vánoc stejně jako v předchozích letech stavebnice Lego, nově pak například panenky Monster High. „Stálicí i nadále zůstává kosmetika, muži pak ocení hlavně technické vychytávky. Radost přitom dokáží udělat i praktické dárky, ať už jde o oblečení, bytové doplňky nebo jen drobná pozornost v podobě láhve dobrého kvalitního vína,“ říká mluvčí řetězce Pavlína Prášilová.
Nadílka bude i letos ve znamení krize
Letošní Vánoce budou podle ekonomů v mnoha českých rodinách o poznání chudší než loni. Spotřebitelské ceny totiž už rok rostou rychleji než platy, bez práce je půl miliónu lidí a mnohým domácnostem pomalu docházejí i poslední úspory. Kvůli hospodářské krizi a nižším útratám lidí někteří obchodníci avizují speciální předvánoční slevy, aby zákazníky povzbudili k nákupům.
„Vánoce jsou pro obchody nejžhavější nákupní sezónou. Předhánějí se v nabídkách, slevách a dalších speciálních věrnostních akcích. Přitom letošek se jim příliš nevyvedl. Spotřebitelská poptávka padá a lidé mají peněženky zamčené jako nedobytné trezory,“ upozorňuje Kozub.
Přestože, jak analytik říká, je teď společenským trendem šetřit a neutrácet více, než člověk doopravdy musí, je jisté, že spousta lidí bude domácí kina, digitální fotoaparáty, mobily a další dražší vánoční dárky nakupovat stejně jako loni na splátky. Krize nekrize, vánoční nákupy tak opět zaženou mnoho Čechů do dluhů, z nichž jen obtížně budou hledat cestu ven.