Článek
„V těchto dnech pozorujeme narůstající poptávku po surovinách potřebných k přípravě vánočního cukroví, tzn. máslo a tuky na pečení, mouka, cukr, vejce, ořechy a suché plody, ale také typické koření. Například skořice a vanilkového cukru se v posledním čtvrtletí roku prodá téměř polovina celoročního objemu,” upřesnila pro Právo Barbora Vanko, mluvčí obchodního řetězce Albert.
Pravý vánoční boom stejně jako v předchozích letech začne v druhé polovině prosince
„Na návštěvnosti našich hypermarketů i tržbách vidíme, že se lidé na vánoční svátky již připravují. Připisujeme to také počasí, které je velmi příznivé a zákazníci k nám nemají problém na nákupy dojet,” doplnila mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Ovšem ten pravý vánoční boom, jak Hobíková dodala, stejně jako v předchozích letech začne v druhé polovině prosince.
Nejinak tomu je například i v Kauflandu, řetězci zaměřujícím se především na prodej potravin. „Tradičně mají naši zákazníci kromě surovin na pečení zájem i o čerstvé potraviny, ryby, dárkové balíčky, alkohol a nápoje všeobecně a cukrovinky,” dodal mluvčí řetězce Michael Šperl.
Tradiční suroviny mizí rychle i z regálů Teska. „Specifické pro toto období je zvýšený zájem o věci na pečení, sladkosti, dárkové sady čajů, kávy a alkohol,” doplnil Václav Koukolíček, mluvčí Teska.
Sezóna kaprů je za dveřmi
V nejbližších dnech budou z pultů obchodů rychleji mizet i obvyklé suroviny potřebné k přípravě štědrovečerní večeře.
„S blížícími se svátky pak očekáváme silnou poptávku po potravinách z tradičních vánočních receptů, ať už jde o brambory, kořenovou zeleninu a majonézu na salát nebo ryby. Kapra a jeho díly, kterého najdou zákazníci přímo na prodejní ploše v našich vybraných obchodech po celý rok, se v prosinci prodá až 90 procent celoročního objemu,” upozornila Vanko.
Trendem poslední doby se podle ní navíc stává pohodlný nákup porcovaného kapra. „Zároveň můžeme potvrdit, že před svátky roste zájem i o další druhy sladkovodních ryb jako je tolstolobik, štika či sumec, stejně tak o kapří hlavy a vnitřnosti na přípravu polévky,” dodala.
Ve vánočním čase si zákazníci navíc rádi dopřejí to, co jim chutná, jsou ochotni více utrácet a zkoušet něco nového. Poptávají tak například i mořské plody, jako jsou třeba krevety apod.
Frčí i delikatesy
Na Vánoce si mnozí Češi rádi dopřejí i luxusnější potraviny. Nejen, že je rádi sami konzumují a obohatí jimi svou sváteční tabuli, navíc je považují i za vhodný dárek pro své blízké. Podle aktuálního průzkumu obchodního řetězce Albert jsou delikatesy stále oblíbenějším vánočním dárkem. Češi za ně utratí nejčastěji do 1000 korun.
„Před Vánocemi zaznamenáváme vůbec největší poptávku o delikatesy naší prémiové řady Albert Excellent. Například během loňské vánoční sezóny byly nejoblíbenějšími produkty z této řady různé druhy čokolád, belgické pralinky nebo zrnková a mletá káva,“ uvedla Vanko.
Stejné zkušenosti mají i v Globusu. „Zvýšený prodej začíná být patrný i u potravin na sváteční tabuli, a sice sýrů, masa, alkoholu nebo exotických plodů a sušeného ovoce, které nabízíme ve speciálním katalogu Gourmet,” zmínila Hobíková. Podobná situace je i v Tesku u prémiové řady Tesco Finest, v Kauflandu u řady delikatesních výrobků pod názvem Ecquisit či v Lidlu (Deluxe).
„Sortiment značky Deluxe nabízíme pět týdnů před Vánocemi a konkrétní nabídku každý týden obměňujeme,” doplnila Zuzana Holá z Lidlu.
Obchody jsou na nápor připraveny
I přesto, že obchodní řetězce pochopitelně počítají se zvýšeným zájmem o určité druhy potravin a rychle mizící položky promptně doplňují, zákazníci občas narazí na prázdné regály. „Během pečení mi došla hladká mouka, běžela jsem do obchodu a tam ji neměli, byla zrovna v akci, tak jsem musela jinam,” posteskla si Právu čtenářka Alena z Prahy.
Stát se to může, nicméně, jak Právo ujistili zástupci obchodních řetězců, podobné situace jsou výjimkou. „Vyprodání položek se snažíme maximálně předcházet a všechny naše hypermarkety věnují zvýšenou pozornost procesu objednávání, abychom dokázali pokrýt zájem všech našich zákazníků,” ujistila Pavla Hobíková.
„Díky dobrému předzásobení je veškerého zboží dostatek. Případné vyprodání se týká maximálně u limitovaných sad některých exkluzivních výrobků (sady kávy, čaj, balení salámů a různých lahůdek), kdy ale výrobce i zákazník dopředu počítá s tím, že se jedná o limitované množství,” řekl Václav Koukolíček.
„Zboží je v regálech dostatek, prodejny zavážíme v častějších intervalech než během jiného období,” dodal Michael Šperl.