Článek
Ke svátku sv. Valentýna se Češi staví celkem vlažně, s jistotou ho bude slavit jen každý čtvrtý, stejný počet neví a oslavy rozhodně odmítá polovina populace. Odpůrcům svátku vadí, že je příliš komerční a uměle importovaný ze zahraničí, ukázal tradiční průzkum Equa bank.
Z jeho výsledků také vyplynulo, že lidé za dárek pro svou druhou polovičku utratí v průměru kolem 630 korun.
Sexting, erotické hry i nové pozice. Užijte si valentýnskou noc do sytosti
Valentýna slaví přes dva miliony lidí
Data z průzkumu potvrdil i hlavní ekonom Lukáš Kovanda ze společnosti Czech Fund. Podle něho muži letos za dárky na Valentýna utratí v průměru zhruba 750 korun, ženy zase průměrně necelých 600 korun. Vycházel z výpočtu na základě příslušných průzkumů ohledně valentýnských výdajů Čechů v minulých letech, zohledňujícího vývoj cenové hladiny, maloobchodních tržeb a nálady spotřebitelů v uplynulých měsících.
Valentýnské dárky letos navýší tržby obchodníků v souhrnu o přibližně 1,5 miliardy korun
„Svátek zamilovaných ale opravdu slaví jen zhruba čtvrtina populace České republiky starší patnácti let, tedy zhruba 2 270 000 lidí. To znamená, že valentýnské dárky letos navýší tržby obchodníků v souhrnu o přibližně 1,5 miliardy korun,” uvedl Kovanda.
Valentýn boduje hlavně u mladých
Zhruba dvě pětiny z těch, kteří Valentýna slaví, berou své partnery na večeři do restaurace. „Utrácí v průměru až tisíc korun. Tržby provozovatelů restaurací tedy díky Valentýnu letos stoupnou až o zhruba 450 milionů korun. Výdaje jsou rozprostřeny do celého 'valentýnského období', které trvá od 11. února a vrcholí 14. února. Celkově tedy Valentýn letos na tržbách může prodejcům a provozovatelům restaurací přinést až dvě miliardy korun,” dodal Kovanda.
Výdaje Čechů za oslavu Valentýna rok od roku mírně rostou. Jak ekonom Kovanda upozornil, celkově však hluboce zaostávají za výdaji vánočními, silvestrovskými nebo velikonočními, což jsou svátky, které na rozdíl od Valentýna nejsou do Česka „importovány“.
Oblíbený je valentýnský svátek především u mladé generace. U některých mladších věkových skupin vzrostly podle Kovandy výdaje za oslavy Valentýna od roku 2014 na zhruba dvojnásobek.
Užijte si společně Valentýna od rána do večera
Hitem jsou zážitkové dárky
Nejčastějším dárkem pro ženy bude podle průzkumu Equa bank jako obvykle květina, muži dostanou především sladkosti.
„Ačkoliv Češi často neplánují Valentýna slavit, nakonec si to mnohdy rozmyslí. Potvrzují to například naše data. V den sv. Valentýna narostou platby kartou v květinářství až čtyřnásobně,“ uvedl Ondřej Hák z Equa bank.
„Češi na Valentýna nejčastěji utrácí za květiny, bonboniéry nebo různá přáníčka. Dále třeba za šperk, masáž, spodní prádlo, parfém, ale i vonné svíčky, vázy, sklenice na šampaňské nebo dovolené ve městech, jako jsou Paříž či Benátky. Trendem doby jsou zážitkové dárky jako romantický let letadlem, projížďka na 'gondole' po Vltavě a Čertovce v Praze nebo romantická noc v některém z luxusních hotelů,” doplnil Kovanda.