Hlavní obsah

Vadný tablet vrátil, dárek uhájil

Právo, Barbora Buřínská

Mnozí zákazníci dostanou k zakoupenému výrobku dárek zdarma. Když se ale výrobek pokazí, setkávají se pak při reklamaci s tím, že po nich prodávající vyžaduje vrácení i dárků. To ale není v souladu se spotřebitelským právem.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„V únoru 2014 jsem si v pražské prodejně Euronics koupil tablet Asus T100TA za 10 999 korun. Zvolil jsem právě tohoto prodejce, protože k tabletu nabízel jako dárek zdarma herní konzoli Xbox 360. Koncem loňského roku se ale tablet rozbil a na počátku ledna jsem ho reklamoval,“ obrátil se na redakci Práva dvacetiletý Michal z Prahy.

Závada na přístroji byla neodstranitelná. Prodejce nabídl vrácení plné kupní ceny. Ovšem podmiňoval to tím, že zákazník vrátí zpět i herní konzoli. „To jsem odmítl,“ dodal Michal. Podle vedoucího právního oddělení dTestu Lukáše Zeleného je požadavek na vrácení dárku nepřípustný.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

„Je-li právo spotřebitele od smlouvy odstoupit logickým důsledkem nedodržené kvality a vlastností prodaného zboží, za což obchodník odpovídá, nemá tento právo se vrácení dárků dožadovat,“ upozornil Zelený. „Na prodejně mi ale řekli, že na účtence, kterou jsem při koupi tabletu dostal, není Xbox uveden samostatně jako dárek, ale v jedné položce společně s tabletem, a proto mi vrátí peníze, jen když já vrátím Xbox,“ uvedl zákazník.

„Marně jsem je upozorňoval, že jsem reagoval na jejich nabídku na internetu, ve které bylo jasně řečeno, že dárek – konzole Xbox – je zdarma,“ dodal Michal.

Další finty

Na prodejně na zákazníka zkoušeli i další fintu, jak ho přesvědčit k vrácení dárku. „Vedoucí prodejny mi dokonce tvrdil, že Xbox musím vrátit, protože dárek zdarma nebyla akce Euronicsu, ale dodavatele Asusu. Euronics je jen zprostředkovatel, a až jim Xbox vrátím, pošlou ho zpět do Asusu,“ uvedl Michal.

Podle Zeleného je smluvním partnerem spotřebitele prodávající. „Není možné využít argument, že prodávající byl pouze jakýmsi zprostředkovatelem akce. Vztah prodávajícího a dodavatele a jejich vzájemné vypořádání nemusí spotřebitele vůbec zajímat,“ dodal.

V poradně na internetu se na konci loňského roku prakticky se stejným problémem i s naprosto shodným přístupem ze strany prodejce svěřil i jiný zákazník. I v jeho případě Euronics podmiňoval vyplacení kupní ceny za vadný tablet vrácením Xboxu.

Nakonec ustoupili

Michal se s prodejcem dohadoval více než deset dní. „Na prodejně, kam jsem kvůli vyřízení své záležitosti přišel několikrát, se ke mně vždy chovali slušně, prodavač mi ale pokaždé sdělil, že vše konzultoval a je prý právně v pořádku, že po mně chtějí Xbox vrátit,“ uvedl. Změna v přístupu k zákazníkovi nastala poté, kdy redakce Práva požádala Euronics o vyjádření.

„Z prodejny mi zavolali, že si můžu přijít pro peníze a Xbox vracet nemusím. Přitom ještě den předtím mi jako jedinou možnou alternativu, na kterou jsou ochotni přistoupit, nabídli výměnu vadného tabletu za nový,“ řekl Michal. Podle mluvčího Euronicsu Bohuslava Komína postup prodavače způsobila chyba v informačním systému.

„Prodavač chybně požadoval vrácení herní konzole, kterou zákazník dostal jako dárek k dotykovému tabletu. Shodou okolností reklamaci řešil prodavač, který nepracoval na prodejně, když byl výrobek prodán,“ uvedl Komín. Euronics si podle něho uvědomuje chybu a připravuje nápravu. „Chystáme podrobnější proškolení prodavačů. Provedeme revizi nastavení prodejních akcí v obchodním a informačním systému Euronics,“ uzavřel Komín.

Výběr článků

Načítám