Článek
Na znalosti Čechů o fungování investičních produktů se zaměřil průzkum společnosti Perfect Crowd pro platformu Fondee. Z jeho výsledků vyplynulo, že lidem chybí povědomí o možnostech zhodnocování finančních prostředků.
„Celých 16 procent respondentů překvapivě uvedlo, že by nedokázali popsat žádný investiční produkt,“ uvedl Jan Hlavsa z platformy Fondee.
Investice jako dárek? Proč ne, říká pětina Čechů
„Z investičních produktů je pro ně nejsrozumitelnější spořicí účet, stavební spoření a penzijní připojištění. A přestože mají Češi v podílových fondech uloženo okolo 500 miliard korun, jen 15 procent z nich by dokázalo vysvětlit, jak podílové fondy fungují,“ dodal.
Ženy si v investicích věří mnohem méně
Z průzkumu vyplynuly nezanedbatelné rozdíly ve znalostech investičních produktů mezi muži a ženami. Ty je totiž oproti svým mužským protějškům výrazně podhodnocují.
„Muži výrazně častěji uvádějí, že rozumí investičním produktům, kromě konzervativnějších produktů jako spořicí účty nebo stavební spoření. To neznamená, že ženy rozumí investicím méně než muži, ale každopádně si méně věří,“ upozornila na další poznatek z průzkumu Eva Hlavsová z Fondee.
Odkládání peněz má smysl i po malých částkách
Ženy například považují za produkty s vyšším výnosem stavební spoření, podílové fondy nebo penzijní připojištění. Naopak podle mužů jsou výnosnější třeba komodity, kryptoměny nebo sběratelské investice.
Muži častěji než ženy nepovažují za výnosné podílové fondy. „Což je samozřejmě lichá představa. V podílových fondech je možné dosáhnout až na osmiprocentní roční zhodnocení, přitom jsou daleko méně rizikové než třeba tolik oblíbené kryptoměny,“ uvedl Hlavsa.