Hlavní obsah

V době pandemie Češi více spořili do slamníku

Novinky, bab

Stavební spoření je již mnoho let nejoblíbenějším z produktů, do nichž Češi ukládají peníze či investují. I ve druhém čtvrtletí si v pravidelném měření Barometru obliby spoření udrželo první pozici před drahými kovy a penzijním spořením. Všechny sledované kategorie však v tomto období ztratily na popularitě. Jedinou výjimkou bylo spoření „do matrace”, jehož popularita se mezi lidmi zvýšila.

Foto: Martin Havelka, Novinky

Barometr obliby spoření ve 2. čtvrtletí 2020

Článek

V prvním kvartále letošního roku dosáhlo stavební spoření vůbec nejvyššího stupně popularity mezi produkty, do nichž Češi nejčastěji odkládají své volné peníze. Více než tři pětiny lidí (62 procent) ho upřednostnily před ostatními produkty, již čtyři roky sledovanými v pravidelném Barometru obliby spoření agentury IBRS.

Stavební spoření má za sebou úspěšný rok

Finance

V další vlně ve druhém čtvrtletí však stavební spoření na oblíbenosti lehce ztratilo, jeho popularita se snížila o čtyři procentní body. O první příčku se tak dělí s drahými kovy, jejichž oblíbenost v mezikvartálním srovnání zůstala na stejné úrovni.

„Nejistá doba posledních měsíců donutila některé lidi přestat spořit a spíš na úspory sáhnout, proto nás pokles zájmu o spoření nijak zvlášť nepřekvapil. Tato doba ukázala, že se vyplatí naslouchat doporučením, která radí spořit a mít rezervu na horší časy, které mohou přijít lusknutím prstů,“ doplnil Jiří Šedivý, tajemník Asociace českých stavebních spořitelen.

Barometr obliby spoření
Produkt1. čtvrtletí 20202. čtvrtletí 2020
Stavební spoření62 %58 %
Drahé kovy58 %58 %
Penzijní spoření52 %48 %
Spořicí konto48 %43 %
Životní pojištění39 %36 %
Akcie, obligace34 %31 %
Podílové fondy35 %30 %
Termínovaný vklad31 %26 %
Spoření „do matrace”22 %24 %
Zdroj: IBRS. Lidé odpovídali na dotaz: „Bez ohledu na to, jak vy sami v tuto chvíli spoříte, uveďte prosím, kterou z těchto možností ukládání nebo spoření peněz považujete nyní za obzvláště zajímavou.”

Druhé čtvrtletí přineslo ztráty i dalším tradičním spořicím produktům. Největší pokles preferencí tak zaznamenalo spořicí konto, dále pak podílové fondy a termínované vklady. Obliba těchto produktů poklesla shodně o pět procentních bodů.

Do úspor české domácnosti zatím sahat nechtějí

Finance

Drahé kovy si však zachovaly stabilní míru důvěry. Jsou obvyklou protiváhou k tradičním spořicím produktům v dobách, kdy se na trzích rozprostře stín nejistoty, což se během druhého čtvrtletí, kdy celý svět postihla koronakrize, potvrdilo.

„Nouzová opatření ovlivnila i přemýšlení celé společnosti. V nejisté době lidé věřili více spoření takzvaně do matrace, jenže toto chování nechrání úspory před inflací. Peníze sice mají lidé k dispozici a pod kontrolou, ale jejich kupní síla se v čase snižuje kvůli inflaci, která je navíc nyní poměrně vysoká,“ dodal Šedivý.

Související témata:

Související články

Češi spořili nejvíce za deset let

České domácnosti si loni spořily více než v předchozích letech. V loňském čtvrtém čtvrtletí dokonce míra jejich úspor dosáhla 15,1 procenta, což je nejvyšší...

Stavební spoření má za sebou úspěšný rok

Mezi lidmi je o stavební spoření stále zájem. Dokázaly to i výsledky loňského roku, kdy bylo uzavřeno nejvíce smluv za posledních pět let. Klienti si uzavřeli...

Výběr článků

Načítám