Článek
V prvním kvartále letošního roku dosáhlo stavební spoření vůbec nejvyššího stupně popularity mezi produkty, do nichž Češi nejčastěji odkládají své volné peníze. Více než tři pětiny lidí (62 procent) ho upřednostnily před ostatními produkty, již čtyři roky sledovanými v pravidelném Barometru obliby spoření agentury IBRS.
Stavební spoření má za sebou úspěšný rok
V další vlně ve druhém čtvrtletí však stavební spoření na oblíbenosti lehce ztratilo, jeho popularita se snížila o čtyři procentní body. O první příčku se tak dělí s drahými kovy, jejichž oblíbenost v mezikvartálním srovnání zůstala na stejné úrovni.
„Nejistá doba posledních měsíců donutila některé lidi přestat spořit a spíš na úspory sáhnout, proto nás pokles zájmu o spoření nijak zvlášť nepřekvapil. Tato doba ukázala, že se vyplatí naslouchat doporučením, která radí spořit a mít rezervu na horší časy, které mohou přijít lusknutím prstů,“ doplnil Jiří Šedivý, tajemník Asociace českých stavebních spořitelen.
Barometr obliby spoření | ||
---|---|---|
Produkt | 1. čtvrtletí 2020 | 2. čtvrtletí 2020 |
Stavební spoření | 62 % | 58 % |
Drahé kovy | 58 % | 58 % |
Penzijní spoření | 52 % | 48 % |
Spořicí konto | 48 % | 43 % |
Životní pojištění | 39 % | 36 % |
Akcie, obligace | 34 % | 31 % |
Podílové fondy | 35 % | 30 % |
Termínovaný vklad | 31 % | 26 % |
Spoření „do matrace” | 22 % | 24 % |
Zdroj: IBRS. Lidé odpovídali na dotaz: „Bez ohledu na to, jak vy sami v tuto chvíli spoříte, uveďte prosím, kterou z těchto možností ukládání nebo spoření peněz považujete nyní za obzvláště zajímavou.” |
Druhé čtvrtletí přineslo ztráty i dalším tradičním spořicím produktům. Největší pokles preferencí tak zaznamenalo spořicí konto, dále pak podílové fondy a termínované vklady. Obliba těchto produktů poklesla shodně o pět procentních bodů.
Do úspor české domácnosti zatím sahat nechtějí
Drahé kovy si však zachovaly stabilní míru důvěry. Jsou obvyklou protiváhou k tradičním spořicím produktům v dobách, kdy se na trzích rozprostře stín nejistoty, což se během druhého čtvrtletí, kdy celý svět postihla koronakrize, potvrdilo.
„Nouzová opatření ovlivnila i přemýšlení celé společnosti. V nejisté době lidé věřili více spoření takzvaně do matrace, jenže toto chování nechrání úspory před inflací. Peníze sice mají lidé k dispozici a pod kontrolou, ale jejich kupní síla se v čase snižuje kvůli inflaci, která je navíc nyní poměrně vysoká,“ dodal Šedivý.