Hlavní obsah

V Česku je třetina domácností pesimistická, optimistů je necelá pětina

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

České domácnosti lze na základě jejich očekávání do budoucna ve finanční a ekonomické oblasti rozdělit do tří skupin. Největší z nich (50 procent) představují obávající se domácnosti. Ty svou budoucnost nevidí tak negativně jako druhá skupina - pesimisté -, která tvoří třetinu domácností. Spotřebitelů, kteří myslí a chovají se optimisticky, je jen 18 procent.

Foto: Profimedia.cz

Jen necelá pětina českých domácností myslí a chová se optimisticky. Ilustrační snímek

Článek

Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK mezi dvěma tisícovkami českých domácností, které reprezentují populaci 4,5 miliónu domácností.

To, jaké máme možnosti i jak vnímáme svou budoucnost, ve velké míře určují peníze. "Optimističtí spotřebitelé jsou v Čechách většinou domácnosti s vyššími čistými měsíčními příjmy. Obávající se se nadprůměrně vyskytují ve skupinách se středním příjmem a pesimisté jsou spíše domácnosti s nižšími příjmy," uvedl Ladislav Csengeri ze společnosti GfK CZ.

Největší obavy: ztráta zaměstnání, nemoci

V současnosti nadpoloviční většinu Čechů nejvíce sužují obavy ze ztráty zaměstnání (uvedlo 53 procent lidí) a ze zhoršeného zdravotního stavu (52 procent). Tři z deseti Čechů trápí nedostatek peněz a čtvrtina lidí uvedla i strach z růstu cen a inflace. Lidé mají také obavy z politické a ekonomické situace v zemi.

Na zdražování zboží a služeb jsou Češi velmi citliví. Dokonce až 86 procent z nich zmínilo, že na změny cen reagují ještě citlivěji než před rokem.

Optimisté: rádi zkoušejí nové produkty

Optimisté nejen že očekávají lepší budoucnost v podobě lepší finanční situace, zároveň mají z čeho spořit a mají i menší obavy ze ztráty zaměstnání. Jednotlivé skupiny se liší i podle toho, jak přistupují k nakupování. A pro optimisty je příznačné, že nakupují nejméně často a nejvíce nákupů pak realizují v hypermarketech, supermarketech a drogeriích.

V jejich nákupním vozíku najdete především polotovary, mléčné výrobky, kosmetiku a produkty osobní péče, přičemž hodnota koupeného zboží je vyšší než u průměrného kupujícího. Optimisté rádi zkoušejí nové produkty a při nakupování nejsou pod časovým tlakem. Nemají příliš rádi malé obchody, nedělají rychlá rozhodnutí na místě a dělá jim starost, pokud se jim nepodaří koupit to, co hledají.

Optimističtí spotřebitelé jsou držiteli věrnostních karet, ve větší míře nakupují i ​​dražší bio potraviny, a letákové akce neovlivňují jejich nákupní rozhodování.

Obávající se: nakupují především v diskontech

Obávající se zákazníci nadprůměrně nakupují alkoholické nápoje a masné výrobky. Za nákupy pak nejčastěji míří do diskontních prodejen. I tato skupina nakupuje méně často a hodnota jejich nákupního košíku je stejná jako u optimistů.

Obávající se spotřebitelé při svých každodenních nákupech nadprůměrně používají věrnostní karty.

Pesimisté: nakupují podle slev z letáků

Pesimisté nakupují nejčastěji zboží denní spotřeby, jako jsou pekařské a masné výrobky, zejména v diskontních prodejnách a malých samoobsluhách. Pesimisté, na rozdíl od optimistů a obávajících se spotřebitelů, nakupují mnohem častěji.

Hodnota jejich nákupního košíku je nejnižší ze všech typů zákazníků. Nejvíce se také v porovnání s optimisty i skupinou obávajících se zákazníků řídí při svých nákupech slevovými letáky.

Anketa

Do jaké skupiny byste zařadili svou domácnost?
Optimisté
17,5 %
Obávající se
34,7 %
Pesimisté
47,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 5918 čtenářů.
Související témata:

Související články

Jenom polovina Čechů si ví rady s penězi

Jen asi polovina Čechů tvrdí, že ví, jak postupovat při složitějších finančních operacích, či co dělat, když se dostanou do finančních potíží. Třetina občanů...

Výběr článků

Načítám