Článek
„Ač se to někdy zdá nezdvořilé vůči dárci, obchodníci tuto situaci řešit umějí a obzvláště po Vánocích s nutností měnit zboží či vracet peníze určitě počítají,“ potvrdil i vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.
Nejčastěji se vrací elektronika a oblečení
Lidé nosí po nadílce do prodejen nejčastěji oblečení a elektroniku. „Jako každý rok i letos je u nás možné nevhodné dárky vrátit, a to v období od 26. prosince do 2. ledna příštího roku. Ihned v prodejně vyměníme nevhodný dárek za jiné zboží, dárkovou kartu či vrátíme peníze,“ sdělila Právu mluvčí Datartu Iva Pavlousková.
Zboží podle ní musí být nepoužité, nepoškozené, zabalené v původním obalu a s účtenkou. Služba se také vztahuje pouze na zboží zakoupené mezi 1. a 24. prosincem letošního roku.
Ze zkušeností dalšího prodejce elektroniky a domácích spotřebičů, řetězce Expert Elektro, vyplývá, že zákazníci po svátcích vrátí zpět do prodejen až čtyři procenta elektro zboží zakoupeného jako vánoční dárek.
Vedle případů, kdy se nadělí stejný dárek dvakrát, je důvodem vracení prostý fakt, že se lidé netrefí do vkusu obdarovaného.
„Na první pohled může jít o maličkosti, pouzdra na telefony, brašny na tablet nebo další různé doplňky elektroniky. Stačí ale, aby nevyhovovaly svou velikostí, designem nebo barevným provedením, a dárek se stává rázem nevhodným,“ poznamenal Ladislav Pospíšil, ředitel marketingu a nákupu Expert Elektro.
Čas máte do začátku ledna
Výměnu či vrácení dárků by lidé neměli odkládat. „V našich prodejnách mohou využít třicetidenní lhůtu na vrácení peněz,“ doplnil Pospíšil.
Vedle elektroniky a domácích spotřebičů přicházejí lidé nejčastěji vracet oblečení a boty. „Většinou z důvodu, že jim nesedí velikost či barva nebo jednoduše očekávali trochu jiný módní styl. Dalším obvyklým důvodem jsou dárky, které našli pod stromečkem hned dvakrát,“ upřesnila mluvčí Globusu Pavla Hobíková.
„Zákazníci mohou zboží vracet bez vysvětlení na kterékoli naší pobočce do třiceti dnů od jeho zakoupení. Sami se pak rozhodnou, zda chtějí zpátky peníze nebo si vyberou jinou velikost či barvu,“ dodala Hobíková.
Vracení nevhodných dárků umožňují i specializované módní obchody. „Zboží zakoupené již od 18. listopadu je možné vyměnit nebo vrátit v prodloužené době do 13. ledna 2016 a běžná doba na výměnu nebo vrácení je 30 dní,“ uvedla mluvčí prodejen C Veronika Kovaříková.
Jak dodala, zboží lze vyměnit nebo vrátit, pokud je nenošené, má etiketu a zákazník vlastní paragon od nákupu. „Pakliže etiketa chybí, je možná pouze výměna za jiné zboží ve stejné nebo vyšší cenové hladině,“ doplnila Kovaříková. V případě obchodů New Yorker může být zboží zakoupené mezi 25. listopadem a 23. prosincem 2015 vráceno do 7. ledna 2016. Nevhodný dárek mohou zákazníci vyměnit za jiný produkt, voucher nebo mohou dostat peníze zpět. Na zboží zakoupené po 24. prosinci se již opět vztahuje standardní doba vratky – tj. 14 dní.
S některým zbožím neuspějete
Největší maloobchodní řetězce, jako například Tesco, Lidl či Kaufland, umožňují vrácení zboží v rámci standardního servisu zákazníkům.
„Nepotravinářské zboží může zákazník vrátit ve lhůtě třiceti dnů ode dne zakoupení bez udání důvodu za předpokladu, že předloží originál dokladu o nákupu a zboží vrátí v původním stavu a obalu, včetně příruček a ostatního příslušenství,“ upřesnila pro Právo mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Obchodníkům pochopitelně nemůžete vrátit všechny druhy zboží. Nepochodíte zpravidla se zvukovými nosiči (nahraná CD, DVD, audiokazety, počítačové programy a hry) či s kosmetickými výrobky.
Dárky z internetu vraťte do 14 dnů
Pokud vám nevyhovuje zboží, které dárce koupil na internetu, na dalším postupu se s obchodníkem domluvte co nejrychleji. Na vrácení, respektive odstoupení od smlouvy máte totiž ze zákona jen 14 dnů.
Nakupování a vracení zboží v e-shopech má svá jasná a zákonem stanovená pravidla. Nezapomeňte, že lhůta na odstoupení běží od převzetí věci. Téměř vše můžeme během čtrnáctidenní lhůty vybalit a vyzkoušet.
Sdělením prodejci, že věc budete vracet, odstupujete od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu máte dalších maximálně 14 dní od chvíle, kdy jste odstoupili.
„Zboží vracíme kompletní, pokud možno v původním obalu, nepoškozené, ale pokud nese stopy po vyzkoušení, právo odstoupit nezaniká. Prodejce musí vrátit peníze do 14 dnů, ale zpravidla to dělá rychleji,“ podotkl Zelený z dTestu.
Čtrnáctidenní lhůta, kterou spotřebitelům občanský zákoník dává na rozmyšlenou, může být v období kolem Vánoc nedostačující. Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení zboží připravit.
„Naštěstí řada e-shopů zákazníkům, kteří nakupují s předstihem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci koupěchtivé zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet,“ dodal Zelený.