Hlavní obsah

U špatně odvedených stavebních úprav lze vedle reklamace i odstoupit od smlouvy

Stavební úpravy bytu či rodinného domu nejsou nejlevnější záležitost. Často dosahují statisícových i milionových částek. Ne všichni řemeslníci přitom odvedou odpovídající práci. Řešením je pak reklamace či odstoupení od smlouvy.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Zkušenosti s tím má například Jana Pokorná z Ústeckého kraje, která si nechala v paneláku předělat staré umakartové jádro. „Ale protože jsme už starší a neměli jsme kam jít, zvolili jsme místo výstavby nového zděného jádra sádrokartonové desky,“ řekla.

Až po podpisu převzetí, na nějž řemeslník spěchal s odůvodněním, že už je večer a on jede pryč, objevila některé výrazné nedostatky. Například nedal zásuvky na místo, na kterém se domluvili, odstranil část kuchyňské linky, na niž neměl vůbec sahat, špatně napojil ventilátor od sporáku, vedle vchodových dveří byla díra v podlaze, špatně se dovírají nové dveře do koupelny. „Vůbec nepostupoval v souladu s dohodnutými úpravami,“ dodala Jana, na kterou nyní čeká reklamace.

Ta má přitom svá pravidla. „Při převzetí díla je třeba zkontrolovat provedení, v tu chvíli je totiž nutné vytknout zjevné vady, které lze zjistit během kontroly při převzetí a jsou viditelné,“ popsal Novinkám postup reklamace advokát Robert Matas z advokátní kanceláře bpv Braun Partners.

Jak reklamovat vadný nábytek

Bydlení

Skryté vady, které na první pohled nešlo rozeznat, je nutné oznámit bez zbytečného odkladu po jejich zjištění, přičemž ke zjištění musí dojít nejpozději do dvou let od převzetí díla. „Reklamaci je vhodné uplatnit písemně, vady přesně popsat, nejlépe i pomocí fotografií, a žádat jejich nápravu,“ řekl Matas. Pokud je zadavatel spotřebitel, nikoliv firma, má řemeslník na nápravu vad třicet dní.

„Pod nápravou díla se rozumí oprava na náklady zhotovitele, přiměřená sleva a výjimečnou možností je odstoupení od smlouvy,“ upřesnil.

Pokud není člověk spokojen s vyřízením reklamace, měl by se obrátit na advokáta a probrat další kroky. Například žalobu na odstranění vad či poskytnutí přiměřené slevy.

Vady i prodlení

Možnost odstoupení od smlouvy záleží na místu, kde byla uzavřena. Pokud se tak stalo v obchodních prostorách stavební firmy či řemeslníka, může od ní člověk odstoupit v případě jejího podstatného porušení či z důvodu dohodnutého oběma stranami přímo ve smlouvě.

„To se může stát zejména v případě zásadních vad, které nelze řádně odstranit, a ani případná sleva není přiměřená,“ upřesnil advokát. Mezi zásadní vady lze zařadit například i příliš dlouhé prodlení s postupem prací.

Reklamovala vypadlou korunku. Místo nápravy ji zubař vyškrtl z registru pacientů

Domácí

Jiná situace nastává, pokud člověk uzavře smlouvu mimo prostory podnikatele, typicky u sebe doma. Má v těchto případech právo odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů bez udání důvodu, o čemž ho musí podnikatel písemně před uzavřením smlouvy poučit. Lhůta počíná běžet již dnem uzavření smlouvy a končí poslední den lhůty, kdy stačí oznámení o odstoupení od smlouvy odeslat.

Problém nastává, pokud podnikatel nesplní svou rozsáhlou informační povinnost před uzavřením smlouvy, pak může spotřebitel odstoupit od smlouvy ve lhůtě jednoho roku a čtrnácti dnů.

„Výše uvedené se neuplatní v případě výstavby nového domu či podstatné přestavby domu, úprava dopadá na zakázky typu rekonstrukce bytu, stavby garáže či jiné přístavby k budově,“ upozornil Matas.

Odstoupit od smlouvy lze i po částečném nebo úplném provedení díla. Zatímco řemeslník by měl vrátit cenu díla nebo by neměl požadovat její zaplacení, spotřebitel by měl obecně dílo vrátit.

„U stavebních prací půjde o finanční náhradu obvyklé ceny provedeného díla,“ uvedl Matas s tím, že pokud řemeslník či stavební firma poruší svou smluvní povinnost informovat spotřebitele o právu odstoupit od smlouvy a jedná se o smlouvu uzavřenou mimo jeho obchodní prostory, spotřebitel by neměl nést žádné náklady.

Angličanovi špatně smontovali kuchyň, náhrady se domáhá s tankem

Koktejl

Výběr článků

Načítám