Článek
Tzv. energetickou gramotností, resp. povědomím české populace o trhu s energiemi, možností změnit dodavatele či cenami energií se ve své studii Energetická gramotnost populace ČR zabývala agentura STEM/MARK za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu.
„Z našeho průzkumu vyplynulo, že energetická gramotnost Čechů je velmi nízká, a to na úrovni 35 procent. O něco gramotnější jsou lidé z venkova než městské obyvatelstvo a úplně nejnižší gramotnost najdeme u obyvatel sídlišť, kde žije čtvrtina Čechů,” uvedl Jan Tuček z agentury STEM/MARK.
Podle jeho vysvětlení totiž lidé na sídlištích byty, které obývají, často nevlastní a pokud ano, pak o provozních záležitostech tak jako tak často rozhodují kolektivně, což je nemotivuje si o problematice dodávek energií zjišťovat více informací.
Většina ceně energií nerozumí
Velkou neznámou představuje pro naprostou většinu lidí hlavně skladba ceny za odebíranou energii. Dvě třetiny z 1407 Čechů oslovených v průzkumu si ani nezjišťovaly výhodnost a ceny jednotlivých druhů energie pro jejich konkrétní podmínky.
Pouze 15 procent lidí si umí porovnat cenu energií, sedm ze sta pak ví, jaké položky ceny energií může ovlivnit.
Jak Češi rozumí ceně energií | |
---|---|
Vědí, zda měli přeplatek či nedoplatek | 74 % |
Vědí, že cenu mohou ovlivnit | 67 % |
Vědí, čím byl přeplatek či nedoplatek způsoben | 64 % |
Vědí, v jakých jednotkách mají plynoměr | 60 % |
Vědí, v jakých jednotkách jim dodavatel fakturuje plyn | 52 % |
Vědí, jak dodavatel stanovuje cenu energií | 43 % |
Vědí, z jakých položek se cena skládá | 30 % |
Umí si porovnat cenu energií | 15 % |
Vědí, které položky ceny mohou ovlivnit | 7 % |
Vědí, jaký podíl ceny mohou ovlivnit vyjednáváním | 5 % |
Zdroj: STEM/MARK |
Neznalost jak ceny, tak možností, jak její výši ovlivnit, může být podle odborníků i jedním z hlavních důvodů, proč se někteří lidé do změny dodavatele příliš nehrnou. Přitom zhruba 70 procent celkové platby za plyn je tvořeno obchodní částí ceny, kterou lze změnou dodavatele výrazně ovlivnit a tím ušetřit.
Průzkum také zjistil, že více než polovina Čechů nezná svůj tarif pro odběr energie. „Přesto, že většina lidí uvádí, že se nad možnými úsporami zamýšlí a že zná své náklady za spotřebu energie, zdá se, že některá fakta jsou vykládána nesprávně. Dobrým příkladem může být převažující názor, že mám-li přeplatek, znamená to, že jsem buď uspořil, nebo mám 'dobrou' smlouvu,“ dodal Tuček.
Proces změny dodavatele považují za složitý
Pokud se rozhodnete stávajícího dodavatele energií změnit, nemusíte se obávat žádné větší administrativní náročnosti. Přechod od jednoho dodavatele ke druhému probíhá pouze na papíře bez nutnosti měnit plynoměr nebo elektroměr. Zároveň stačí dát plnou moc nově vybranému dodavateli, který celý převod zařídí za zákazníka.
Ovšem dvě třetiny lidí, jak vyplynulo z průzkumu, o procesu změny nic nevědí a představují si ji zbytečně složitě.
Neorientují se ve smlouvách
Dalším podstatným důvodem, který mnohé Čechy od změny dodavatele energií odrazuje, je nízká orientace v tom, jaká ustanovení obsahuje jejich dosavadní smlouva.
Každý druhý Čech neví, zda má ke smlouvě dodatek, více než tři pětiny spotřebitelů nevědí, kdy mají smlouvu vypovědět, aby nebyla automaticky prodloužena, a dokonce čtyři pětiny zákazníků neznají lhůtu pro odstoupení od smlouvy.
Špatnou orientaci ve smlouvách a neznalost podmínek vlastní smlouvy s dodavatelem potvrdil i nedávný průzkum spotřebitelské organizace dTest. Podle něho 10 procent lidí nezná ani základní informaci o tom, jaký typ smlouvy má, tedy zda se jedná o smlouvu na dobu neurčitou, či určitou.
Z těch, kteří mají smlouvu na dobu určitou, každý desátý uvedl, že neví, kdy mu smlouva končí, a téměř polovina ani nevěděla, zda má ve smlouvě sjednanou smluvní pokutu za její předčasné ukončení.
Nízkou energetickou gramotnost potvrdila i špatná orientace ve fakturách za energie. Podle průzkumu STEM/MARK, se v nich nevyzná až 9 z 10 lidí, kteří pak na propočet úspor raději rezignují.