Článek
„Některé zboží nemusí být dostupné kvůli problémům v mezinárodní dopravě, růstu cen dopravy, zejména z Asie, a také globálnímu růstu cen kvůli zdražování materiálů a energií,“ potvrdil Martin Šrůma z konzultační společnosti Accenture ČR.
Cena za přepravu z Číny je meziročně až osminásobně vyšší a také povinnost celní deklarace, kterou musí internetové obchody ze třetích zemí nově procházet, zboží prodražuje. Některé v Asii vyrobené a objednané zboží se stává za nových podmínek v Evropě prakticky neprodejné a firmy dodávky ruší.
Inspirace na vánoční dárky pro kutily

„Zákazníci plánují své objednávky dopředu. Jakmile prodejní akce začne, jednají rychle. Práh cenové citlivosti zákazníka se v tomto období zvyšuje a konkurence je velká,“ řekl spoluzakladatel digitální agentury Growww Digital László Szabó.
„Některé zboží, například elektroniku, nelze nahradit jen tak dodavatelem ze střední Evropy. Komu z obchodníků se povedlo zásobit ještě v první polovině roku, tak vyhrál Vánoce,“ míní Přemysl Vícha ze společnosti Patro.cz.
Podle průzkumu agentury Ipsos třetina Čechů začala s nákupy vánočních dárků dříve a pořizuje je výhradně online. Polovina zákazníků pak hodlá kombinovat internet s kamennými prodejnami. Zhruba každý pátý zákazník nechává dárky na 14 dní před Štědrým dnem a pět procent nehodlá pořizovat nic.
Jaké dárky potěší naše seniory

Češi průměrně plánují utratit za Vánoce 12 700 korun. Z toho za dárky chtějí utratit zhruba osm tisíc korun, za jídlo kolem 3400 korun a za vánoční výzdobu přibližně 1200 korun. Zároveň si zhruba desetina lidí plánuje na dárky půjčit, v průměru 10 600 korun, i když 95 procent lidí si myslí, že půjčka na vánoční dárky není obecně dobrý nápad. Vyplývá to z průzkumu České bankovní asociace.
Situace nahrává českým producentům. „Lidé letos začali s Vánocemi dříve,“ potvrdil spolumajitel českého výrobce spodního prádla a županů Styx Adam Rožánek.
Tipy na udržitelné vánoční dárky

U hraček, většinou z Asie, je dobré sledovat dostupnost skladem a nespoléhat se, že budou v objednací lhůtě, dárek by mohl přijít až v lednu. Prodej hraček na Mall.cz proto již v září meziročně narostl o polovinu.
I přepravní firmy celý rok posilovaly své terminály, například GLS navýšil kapacity svého mezinárodního třídicí ho centra v Jihlavě o 50 procent, otevřel nové depo ve Frýdku-Místku, v Dobříči u Prahy a v Tišnově u Brna. O třetinu se navýšil počet GLS ParcelShopů. Podobně rozšířily své kapacity i další firmy včetně PPL, jež nyní posílila o stovky řidičů a manipulačních pracovníků.
Dárky, které potěší i muže, jenž si nic nepřeje

Šest dárků z e-shopu
Nejvíce objednávají Češi hračky, knihy, oblečení nebo kosmetiku a výrobky spojené se zdravím. Na e-shopech nejčastěji lidé podle průzkumu nakoupí čtyři až šest dárků (43 procent). Online nákupy využijí především mladší lidé do 45 let.
I starší lidé ale už pozvolna začínají přicházet na chuť e-shopům.
„Počet zákazníků ve skupině nad 65 let se nám meziročně navýšil o více než dvojnásobek,“ konstatuje Přemysl Vícha ze společnosti Patro.cz.
Obliba online nakupování v Česku roste, lidé si na něj zvykli

Za dárky Češi letos podle průzkumu utratí do osmi tisíc korun (73 procent), pět procent oslovených má na dárky vyčleněno více než 15 tisíc.
Loni v Česku dosáhly tržby online prodeje za první dva prosincové týdny sedm miliard korun. Češi v hlavní nákupní sezoně (listopad a prosinec) utratili 68 miliard korun. Celkově online nakupování v roce 2020 vzrostlo o čtvrtinu.