Článek
Průzkum agentury Nielsen Admosphere pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) ukázal, že při výběru internetového obchodu pro online nákup se řídí radami ostatních zákazníků téměř všichni spotřebitelé, celkem 97 procent oslovených.
„V rámci našeho panelového výzkumu jsme se zaměřili na to, jak moc ovlivňují recenze internetové uživatele při jejich rozhodování o online nákupu. Zajímalo nás, jestli je spíše zajímá hodnocení konkrétních produktů nebo e-shopů, ve kterých zboží pořídí. Výsledky nám jasně ukázaly, že význam uživatelských hodnocení je dnes opravdu vysoký,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Přehledně: Jak nenaletět nepoctivému e-shopu
Více než dvě pětiny lidí (42 procent) sleduje recenze často, stejný počet pak občas a každý osmý jen ve zvláštních případech. Pouze tři lidé ze sta zmínili, že pro ně komentáře jiných spotřebitelů nehrají roli.
Konec klamavým recenzím
Směrnice EU 2019/2161, upravující pravidla pro lepší vymáhání a modernizaci právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele, doplňuje tzv. klamavá opomenutí ve směrnici 2005/29/ES o nový bod článku 7, který přináší novou povinnost.
Pokud totiž obchodník zveřejňuje uživatelské recenze, bude muset informovat o tom, zda a jak zajišťuje, aby zveřejněné recenze pocházely od spotřebitelů, kteří produkt skutečně použili nebo si jej zakoupili.Má-li e-shop nastaveny procesy pro kontrolu uživatelských hodnocení, bude muset informovat i o tom, jak jsou zpracovávány. Například, zde jsou zveřejněny všechny recenze, ať už pozitivní či negativní.
Za klamání spotřebitelů by také mohlo být považováno to, že obchodník bude vydávat recenze za uživatelské, přestože neučiní žádné kroky pro jejich ověření.
„Za APEK budeme pozorně sledovat implementaci směrnice do českého práva a všechny budoucí výklady,“ dodal Vetyška.