Hlavní obsah

Telešmejdi to nevzdávají. Jak se proti nim bránit

Aktivita tzv. telešmejdů nepolevuje. Podvodné praktiky, jež mají za cíl vylákat od lidí peníze prostřednictvím různých manipulativních telefonátů, e-mailů či textových zpráv jsou na denním pořádku. Jak upozorňuje spotřebitelská organizace dTest, podvodníci ve snaze se obohatit se často vydávají za jiný subjekt a využívají rafinovaných taktik i bizarních příběhů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Mnoho lidí se již nechalo nachytat podvodnými textovými zprávami či e-maily, které se objevují zvlášť v poslední době a které se tváří, jako by je zaslaly některé doručovatelské společnosti, velmi často třeba Česká pošta.

Podvodná textová zpráva
Fri 16. 6. 18:00 eská pošta: Vzhledem ke ztrátě adresy nemůže být zásilka doručena. Prosím, vyřešte to okamžitě. Adresu můžete aktualizovat online a požádat o novou dodávku: https://ca.hbxlzl.com. Odpovězte prosím na 1 pro aktivaci odkazu a aktualizaci adresy online a požádejte o novou dodávku
Zdroj: dTest

„Zpráva nejprve informuje, že společnost nemohla doručit očekávaný balíček – nezastihla adresáta, byla uvedena neplatná adresa nebo byla zásilka ze zahraničí pozastavena kvůli nezaplacené dani, a dále vyzývá k otevření vloženého odkazu za účelem žádosti o náhradní doručení. Po rozkliknutí odkazu stránka vybízí spotřebitele k zadání platebních údajů, čímž se spotřebitele snaží připravit o jeho peníze na bankovním účtu,“ uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka organizace dTest.

Švindl v přímém přenosu. Muže u bitcoinmatu na poslední chvíli zastavil policista

Krimi

„Obdobně podvodníci postupují i při rozesílání e-mailů. Zde jsou navíc informace doplněny o logo či grafiku dotčené doručovatelské služby, což zprávě dodává na důvěryhodnosti a spotřebitele může snadno zmást,“ dodala Hekšová.

Foto: Barbora Buřínská, Novinky

Podvodný e-mail

Podvodníci jsou neodbytní

dTest eviduje i nepolevující aktivitu podvodníků, kteří spotřebitele kontaktují prostřednictvím telefonátů. Často se vydávají za banku, jejímž je příjemce hovoru klientem. Snaží se ho přesvědčit, že došlo ke krádeži jeho platebních údajů, či zamítnutí určité transakce. Jejich cíl je naprosto zřejmý: z volaného se snaží vylákat skutečné bankovní údaje nebo číslo jeho platební karty.

„Podvodníci sázejí na moment překvapení a snaží se vyvolat obavu ze ztráty finančních prostředků. Bohužel lidé v úleku ze ztráty peněz často podlehnou a předají informace, které za normální situaci pečlivě střeží,“ upozornila Hekšová.

Podvodníci sázejí na moment překvapení a snaží se vyvolat obavu ze ztráty finančních prostředků
Eduarda Hekšová, dTest

Některé scénáře, jimiž to podvodníci na lidi zkoušejí, jsou až bizarní.

„Setkali jsme se s případem, kdy telefonisté přesvědčovali volaného, aby pro ověření identity či platby urychleně zakoupil například vouchery na nákup zboží či služeb a obratem sdělil kódy, které jsou na voucheru uvedené. Takové jednání má však opět jediný cíl – obohatit se na úkor volaného,“ doplnila Hekšová.

Podvodníci bývají neodbytní a ani v případě, kdy se volaný nezalekne a odmítne s nimi spolupracovat, se často nevzdávají. Naopak ve svém přístupu ještě přitvrdí a stupňují svůj nátlak, kdy například volajícímu vyhrožují, že kvůli jeho nespolupráci jej bude kontaktovat kriminální oddělení konkrétní banky, tedy jakýsi ozbrojený vyšetřovací orgán.

„Banky samozřejmě disponují vlastními odděleními, která se zabývají odhalováním bankovních podvodů, v demokratickém právním státě je však budování ozbrojených složek výlučnou pravomocí státu, proto na takové výhrůžky není třeba jakkoliv reagovat,“ dodala Hekšová.

Jak se ubránit podvodným zprávám, mailům či telefonátům?
Kdo vás kontaktuje?
Dbejte na to, aby se vám osoba, která s vámi komunikuje, představila a sdělila název instituce, kterou zastupuje. Informaci si případně nechte i zopakovat.
Existuje důvod, proč vás kontaktuje?
Objednali jste zboží, očekáváte zásilku, nebyla vám autorizována platba? Pokud ne, doručovatelé či banka zpravidla nebudou mít mnoho důvodů vás kontaktovat, buďte proto nedůvěřiví a nesdělujte citlivé údaje.
Převezměte iniciativu, ptejte se
Ptejte se volajícího, jak informace zjistil, snažte se ověřit, jakými informacemi volající disponuje. Volající tvrdí, že vás s balíčkem nezastihl na vaší adrese? Zeptejte se na název ulice, kde vás nezastihl apod.
Dávejte si pozor na nesrovnalosti ve sdělovaných informacích
Všímejte si nesrovnalostí ve sděleních volajícího, podvodníci se ve svém vlastním příběhu mohou snadno zamotat. V takovém případě rychle zjistíte, že hovor můžete zavěsit.
Než zavoláte zpět na zmeškaný hovor, zkuste číslo vyhledat pomocí internetového vyhledávače
Pokud neočekáváte hovor z neznámého čísla, identitu volajícího můžete zkusit zjistit vyhledáním telefonního čísla na internetu. Snadno lze nalézt i weby, kde si uživatelé vyměňují své zkušenosti s konkrétními volajícími, resp. s telefonáty, které byly iniciovány z konkrétního telefonního čísla.
Informujte úřady či policii
Přestože podvodníka včas odhalíte, nenechte si to pro sebe a sdělte vaši zkušenost policii. Pokud se jedná o méně závažné provinění volajícího, například nevyžádaná či obtěžující marketingová volání, kontaktujte Český telekomunikační úřad či Úřad pro ochranu osobních údajů.
Zdroj: dTest

Anketa

Kontaktoval vás v poslední době tzv. telešmejd?
Ano, ale odhalil/a jsem ho
56,7 %
Ano, nechal/a jsem se nachytat
1,8 %
Ne
41,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2774 čtenářů.

Takhle důvěřivce oberou! Banky bijí na poplach před novými triky kyberšmejdů

Bezpečnost
Související témata:

Výběr článků

Načítám