Článek
„Paušál v kombinaci s covidem je smrtící koktejl pro restaurace, které na tržbách přicházejí o miliardy korun ročně,“ uvedl Daniel Čapek ze společnosti Sodexo.
Zdražují i obědy. Meziročně si Češi připlatí o 13 Kč
Na konci roku 2021 mělo paušál 13,9 procenta zaměstnanců, tedy v přepočtu 550 tisíc lidí, ukázal průzkum agentury Ipsos pro Unii zaměstnavatelských svazů České republiky (UZS).
Vyplynulo z něho i to, že zavedení stravenkového paušálu místo stravenek či stravenkových karet má na frekvenci návštěv restaurací v době oběda výrazný vliv.
Lidé, kteří mají stravenky, totiž chodí na oběd do restaurací téměř dvakrát častěji než ti, kteří místo nich mají hotovost v podobě paušálu (53 procent vs. 29 procent).
Další rána pro restaurace? Ubyli jim stravenkáři, přicházejí tak o miliardy korun
Jak upozornil ředitel UZS Vít Jásek, pro gastrosektor poskytování stravenkového paušálu místo stravenek znamená, že ročně utrží o 7,8 miliardy korun méně.
„Od té doby, co naše firma přešla na paušál, chodím na obědy jen minimálně. Dostáváme v rámci paušálu totiž jen 43 korun na den, což mi v Praze přijde jako výsměch,“ uvedla Barbora Lenková.
Ta pracuje ve firmě s více než tisícem zaměstnanců. Potvrdila tak i závěry výzkumu.
„Z daňového pohledu je přitom od odvodů na straně firmy osvobozena částka až 82,60 koruny. U stravenky je to část, kterou může dát firma s daňovým zvýhodněním, navíc se k ní přičítá částka, kterou si hradí zaměstnanec,“ doplnila Martina Machová ze společnosti Sodexo Benefity.
Hodnota optimální stravenky bude opět vyšší, vzroste na 150 korun
Pro rok 2022 je daňově optimální hodnota stravenky stanovena na 150 korun na den.
Paušál zaměstnance nemotivuje
Stravenkový paušál už začínají negativně vnímat i některé firmy, které ho svým zaměstnancům zavedly.
„Stravenkový paušál se na první pohled tvářil velice atraktivně a říkali jsme si, že našim zaměstnancům touto cestou přilepšíme,“ uvedla Michaela Procházková z pražské společnosti About Me.
Daňový expert: Stravenkový paušál mnohdy ztrácí své výhody
„Po krátké době jsme ale zjistili, že se daňově chová jinak a že stravenky jsou pro naše zaměstnance výhodnější. Vrátili jsme se ke stravenkám, ale tentokrát už jsme zvolili digitální karty, abychom mohli zaměstnancům jednoduše nahrávat kredit a oni nemuseli nikam chodit,“ dodala.
Mnoha lidem stravenkový paušál splývá se mzdou a nevidí v něm něco, co jim firma dává navíc, naznačují v loňském roce realizované průzkumy.
„To je podle mého názoru z psychologického hlediska ze strany zaměstnavatelů minimálně netaktické. Firmy, které přešly na paušál, tak proto musí více využívat další benefity, například volnočasové nebo spojené s prací z domova, aby měly zaměstnance čím motivovat,“ doplnila Machová.