Článek
Sankce je vysoká. Za běžné osobní auto 50 až 70 korun denně, za užitkový vůz 130 korun. Jenže každý desátý vymáhací dopis je ve skutečnosti střelbou do nevinných. Chodí totiž rovnou i s přiloženou složenkou lidem, kteří ručení dávno zaplatili. Z těch osob, které se proti tomu ohradí, jsou dvě třetiny námitek, že nic nedluží, oprávněných.
Neoprávněné vymáhací výzvy se podílejí na celkovém počtu odeslaných 11 procenty.
Pokud ale lidé do třiceti dnů po obdržení výzvy nenajdou doklady o úhradě nebo o tom, že auto již v daném dlužném období nevlastnili, protože ho například prodali nebo ekologicky zlikvidovali, dostanou se do důkazní nouze.
„Přišel mi z kanceláře pojistitelů dopis se složenkou, že dlužím deset tisíc na povinném určení. Já to auto ale dávno prodal. Nakonec jsem doložil, že nic nedlužím. Teprve pak mi napsali, že tedy už žádné peníze nechtějí. Ten jejich přístup, kdy pošlou výzvu rovnou se složenkou, je ale neskonale arogantní, jako bych byl nějaký zločinec. Je jasné, že mnozí, hlavně starší lidé jim raději bez řečí zaplatí, i když vědí, že nic nedluží,“ řekl Právu Tomáš K. z Prahy.
Není jediný. Nevinných obětí plošného bombardování ze strany České kanceláře pojistitelů (ČKP), která jde systematicky po neplatičích povinného ručení, jsou už v Česku tisíce.
Celé dvě třetiny stížností lidí na upomínky jsou oprávněné. „V necelé třetině případů se po prověření případu prokáže, že výzva byla majiteli vozidla zaslána oprávněně a že je povinen příspěvek do garančního fondu uhradit,“ uvádí ČKP. „Ve zbývajících případech se prokáže, že námitka je oprávněná a že vlastník vozidla skutečně není povinen příspěvek do garančního fondu platit,“ připustila ČKP.
Klíčový je registr
Je však plně na vyzvaném, resp. povinném „dlužníkovi“, aby doložil, že evidovaný dluh je neplatný, vzniklý pouze administrativní nepřesností a že vyzvaný člověk povinný není. Prvotní chyba je podle ČKP často na straně obeslaného, který nesplnil oznamovací povinnost vůči registru vozidel. Stále je zde veden jako vlastník, i když auto prodal.
„Některé problémy skutečně mohou vzniknout, aniž by motorista jakkoliv pochybil. ČKP vychází z údajů sdělených registrem a z databáze pojištěných vozidel. Pokud neobdrží přesná data, pak se může stát, že obešle osobu, která není povinná příspěvek hradit,“ připouští ČKP.
„Vymáhání chápu, proč ale rovnou posílají s výzvou i složenku, když vědí, že většinu případů lze vysvětlit. Vypadá to jako tlak na slabší povahy, aby zaplatily dvakrát,“ oponuje čtenář Tomáš K.
„Auto bylo po rodičích. Pokutu mi v ČKP vyčíslili na tři tisíce korun. Já vím, že táta všechno včas platil. Jenže dvakrát jsem se stěhoval a doklady po rodičích jsem, bohužel, už neměl. Tak jsem jim to prostě zaplatil,“ svěřil se Právu Martin P. z Prahy.
Rozhodují doklady, ne slova u přepážky
Když prodáváte nebo vyřazujete auto, pečlivě si prověřte, že pojišťovně nic nedlužíte a vše bylo řádně odhlášeno, přehlášeno (registr vozidel) či uzavřeno (například likvidace auta a jeho odhlášení) a hlavně uhrazeno. Na vše si schovejte doklady a nespoléhejte se na to, co vám jen řekne například slečna za přepážkou. Když totiž dojde na lámání chleba, rozhoduje to, co je psáno černé na bílém a co máte v ruce.
A to nejdůležitější: I když je výzva sebeostřejší, dříve než ve strachu z exekuce poběžíte na poštu složenku zaplatit, projděte si všechny dokumenty a úhrady a snažte se zdokumentovat finanční historii daného vozidla.