Článek
I když je většina oslovených mezi dveřmi odmítne, a to mnohdy i nevybíravým způsobem, ti nejodolnější a nejvytrvalejší podomní prodejci si měsíčně běžně vydělají přes třicet tisíc korun a navrch ještě dostanou do užívání služební auto.
Praxi uchazeči nepotřebují
„Příležitosti se často chápou zejména čerství absolventi středních škol bez praxe, kteří si jinak zaměstnání hledají velmi těžce. Přestože se nejedná o společensky příliš prestižní zaměstnání, obchodní zástupce si běžně vydělá i dvojnásobek průměrné mzdy,“ potvrdil Právu Radomír Taláb, jednatel pražské společnosti Blue Ocean Management, která se přímým prodejem zabývá.
Tyto firmy přitom nevyžadují od uchazečů praxi – vyškolí si je.
Nepotřebujete praxi, vzdělání, jen vůli. Podomní prodej je hodně o povahových rysech. A kdo to zvládne, může si relativně brzy nastartovat zajímavou kariéru
„Zhruba po dvou letech si ti nejlepší z nich mohou vydělat částky v řádu statisíců. Samozřejmostí jsou benefity jako auto, notebook či telefon,“ tvrdí Taláb, jenž se ale ostře distancuje od některých neférových praktik při podomním prodeji. Zdůrazňuje, že pokud by se někdo z jeho lidí uchýlil k blamáži, vyrazí ho.
Zájem mají i velké firmy
I velké firmy přitom mají o podomní prodej svých výrobků či služeb, navzdory jeho nevalné pověsti, značný zájem. Získávají totiž díky němu i několik tisíc nových zákazníků měsíčně. Frčí nabídky levnější elektřiny, plynu, mobilů, připojení k internetu a volání, kosmetiky, drobné elektroniky a pojistek.
„Každý týden dostáváme nabídky od nejrůznějších typů společností, abychom pro ně prodávali. V současnosti máme zhruba 60 obchodních zástupců v Praze a Plzni, ale uživili bychom čtyřnásobek,“ dokládá rostoucí poptávku firem po podomním prodeji Taláb
„Nepotřebujete praxi, vzdělání, jen vůli. Podomní prodej je hodně o povahových rysech. A kdo to zvládne, může si relativně brzy nastartovat zajímavou kariéru,“ tvrdí společnost LCN Group, která přímý prodej provozuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji.
Lidé z této branže přitom rádi poukazují na známý český film Smrt krásných srnců, kde hlavní hrdina ve 30. letech minulého století začíná jako podomní prodejce vysavačů a velmi rychle se díky své vytrvalosti, kouzlu osobnosti, dostane mezi smetánku.
Na druhou stranu však Právo zaznamenalo již případy napálených ne jen koncových zákazníků, ale i těch, kteří chtěli v podomním prodeji pracovat. Je proto třeba se důsledně a detailně zajímat o pověst a reference dané firmy.
Odvezli ho do vsi a nechali tam
Jeden ze čtenářů z Brna například Právu popsal, jak šel na pohovor k jedné menší firmě, která se skrývala pod rouškou reklamní agentury, kde mu ale neřekli o sobě nic bližšího, s tím pouze, že se jedná o podporu prodeje, a jinak z něho jen tahali informace od něj. Pak ho naložili do auta spolu s dalším uchazečem, že se více ukáže v terénu, a v jednom zapadlém městečku mu řekli, že si ho nakonec nevybrali. Takže buď počká až do večera, až ho naberou zpátky do Brna nebo má smůlu. A tak jel domů vlakem, pořádně rozezlený.