Článek
I přesto, že se Češi ke spropitnému staví víceméně kladně, neznamená to, že ho nechají vždy. „Mají podmínku – jídlo musí být výborné, obsluha musí být příjemná. To nejčastěji zmiňovali jako důvod k tomu, aby zaplatili o něco více, než je na účtu,” uvedl Michal Kozub z Home Credit.
Někteří hosté potřebují k tomu, aby číšníka odměnili, mimořádnou událost, se kterou je návštěva v restauraci spojena, typicky oslavu, velký rodinný oběd, rande a podobně. „Může se jednat o zákazníky, kteří by si normálně nechali vrátit do koruny, ale před partnerem či rodinou to nechtějí přiznat a chtějí vypadat dobře,“ glosoval tuto odpověď Kozub.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Spropitné podle výše útraty
Mnohde ve světě platí nepsané pravidlo dávat obsluze jako spropitné 10 procent z útraty. V některých zemích ho host při placení dostane už napočítané na účtence. V Česku je to ale jinak.
Téměř osm z deseti hostů spíše přihlédne k výšce naúčtované částky a jednoduše ji zaokrouhlí nahoru. Ve výsledku pak může být spropitné jen pár korun. Možná číšníkovi pomůže při vydávání zpět, ale nejde o reálné ohodnocení jeho práce a přístupu k zákazníkům. Ke spropitnému ve výši desetiny z útraty se přihlásil zhruba každý osmý dotázaný. Více než deset procent dá jen mizivé procento lidí.
Rady, jak na spropitné v restauracích |
---|
1. Spropitné patří obsluze Pokud Vás celou dobu obsluhuje jeden číšník, ale platíte jinému, nebojte se říci, že peníze navíc patří obsluze. 2. Karta při spropitném Pokud platíte kartou, některé terminály umí samostatně zadat spropitné. Pokud ne, můžete spropitné dát v hotovosti po zaplacení, nebo ho nechat na stole.3. Deset procent z účtu Nepsané pravidlo mluví o deseti procentech ze sumy. Samozřejmě za předpokladu, že byl klient spokojený.4. Koruna není spropitné Zaokrouhlení nahoru o korunu není reálné spropitné. 5. Spropitné můžete hodit i do kasičky Nový zvyk, který se šíří především mezi kavárnami a různými restauračními řetězci, je kasička. Obsluha Vám při placení vrátí do koruny, ale vy ji můžete odměnit vložením patřičné sumy do speciální kasičky na spropitné. |
Mimořádně štědré spropitné až 200 korun
Nicméně mimořádně štědré spropitné by za žádných okolností nedala téměř polovina dotázaných. Třetina by sáhla hlouběji do peněženky kvůli vstřícné a pozorné obsluze a čtvrtina by pak štědřeji ocenila výborné jídlo či pití.
Polovina dotázaných za mimořádně štědré spropitné považuje částku do 100 korun. Pro zhruba tři lidi z deseti je to 100 až 150 korun a jedna pětina pak zmínila částku mezi 150 až 200 korunami.
Nechutné jídlo, špatný servis: polovina lidí nedá nic
Průzkum také ukázal, že přesně polovina lidí při špatném servisu nebo nedobrém jídlu nedá obsluze ani korunu navíc. Zbytek je pak ochotný nechat jen pár korun. „Češi možná nejsou zvyklí stěžovat si na kvalitu jídla. Ale při placení jasně ukážou, zda byli spokojení, nebo ne,“ upozornil Kozub.
Lidé mají rádi různá překvapení a třeba i nečekaný bonus. V průzkumu zmínili, že spropitným rádi ocení například to, když jim restaurace sama od sebe nabídne něco navíc – vodu zdarma, dezert nebo předkrm jako pozornost podniku.