Článek
Jenže z pohledu práva není slib automaticky vykonatelný. Je to jen slib. Není posvěcený soudem. A jde o milióny. Oba advokáti se proto snaží z obřích nákladů prohry vykroutit.
Společnost BSP Daniela Paľka totiž přesvědčuje klienty, aby převedli celou svoji prohranou kauzu i se soudem určenou povinností zaplatit bance náklady řízení na slovenskou společnost Top Innovations. S převodem klient zároveň výslovně podepisuje, že veškeré závazky mezi klientem a společností BSP jsou zcela vyrovnány.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
BSP tak snadno vyklouzne zpod obří finanční koule, která se na ni valí. Závazek totiž zůstává z pohledu dosavadních rozhodnutí soudu logicky na bedrech klientů. Princip je jednoduchý. Žalobcem byl klient, pro kterého společnost BSP zajišťovala vymáhání bankovních poplatků a někdy cosi slíbila, žalovaným banka, ta vyhrála, platí poražený.
O nárok, že náklady řízení má zaplatit BSP, jak slíbila, by se klienti museli soudit. Pokud by ale nakonec soudy přece jenom rozhodly, že tyto pohledávky bank padají na hlavu BSP, a to na základě veřejně učiněného slibu, byla by z toho stejně nejspíše venku. Všichni totiž vědí, že předlužené s. r. o. lze snadno poslat do insolvence a věřitel z větší části utře nos.
Lidé se mohou dostat do registru neplatičů, což jim může činit problémy v případě, že si budou chtít vzít úvěr
Ze slovenského obchodního rejstříku vyplývá, že tato společnost byla založena v srpnu 2013, tedy v době, kdy se začínaly řešit první spory o poplatky. Jejími jednateli jsou JUDr. Daniel Paľko a JUDr. Branislav Fridrich – advokát, jenž se v kampani rovněž angažoval.
Advokáti nikdy nesdělili, kolik celkově mají bankám platit, ale jde o milióny. Do hromadných žalob totiž šly desítky tisíc lidí, a co prohraný spor, to tisíce korun na nákladech řízení.
Bance zaplatit a vymáhat po BSP
„Klient by se měl důsledně dožadovat splnění slibu, že společnost BSP Daniela Paľka bez jakékoliv další dodatečné podmínky náklady sporu uhradí,“ tvrdí například advokát Martin Rezek. Alternativou by podle něho mohlo být to, že klient zaplatí náklady řízení přímo bance a následně se bude domáhat splnění původního slibu BSP.
BSP ale na klienty „důrazně apeluje, aby bankám i přes možné výzvy náklady na právní zastupování neuhrazovali“.
„Už je však neinformují o možných následcích neuhrazení právních nákladů banky, tedy nesplnění povinnosti, která je jim uložena pravomocným rozhodnutím soudu. Mohou se dostat do registru neplatičů, což jim může činit problémy v případě, že si budou chtít vzít úvěr, a může to rovněž dospět až do exekuce,“ upozornil Rezek.
Stránky zrušeny
Podle něho ujištění ze strany BSP, že případnou následnou exekuci na klienty uhradí, je opět jen dalším slibem, který není fakticky vymahatelný. Pod prohlášením BSP slibujícím pomoc v exekučním řízení je navíc podepsána jakási „Karolína Ouředníčková, asistentka“, tedy osoba, jejíž jméno nebylo dosud nikdy veřejně spojováno s BSP.
Advokáti Paľko a Toman zrušili předchozí podrobné webové stránky Poplatkyzpět.cz, kde byl i telefonický kontakt, dokumenty a průběh kauzy. Na těchto stránkách je už jen holé oznámení: „Pro komunikaci prosím použijte výhradně e-mailovou adresu: info@poplatkyzpet.cz.“
Advokátům a jejich asistentům se tedy nelze v této věci ani dovolat.
Právo minulý týden ve středu požádalo Tomana a poté jeho advokátní kancelář, která se v minulosti k věci vyjadřovala, o stanovisko. Dosud zůstaly otázky Práva bez odezvy.