Hlavní obsah

Senioři proměňují Evropu, firmy jim přizpůsobují byznys

Právo, Jindřich Ginter

Senioři mění Evropu, tak jak předpovídali demografové. Měnícím se požadavkům, vyplývajícím z rostoucího podílu starších lidí v populaci, se začínají pružně přizpůsobovat firmy a obchody. Téměř čtvrtina populace v Česku je ve věku nad 60 let a do roku 2030 dosáhne podíl seniorů bezmála jedné třetiny. To pozvolna zasahuje všechny sféry byznysu od financí přes reklamu až po maloobchod a spotřební zboží.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Na seniory svými cenovými akcemi i stylem marketingových nabídek začínají více cílit nejen řetězce, ale třeba i televize častějším nasazováním pořadů ve stylu retra a filmů pro pamětníky, příkladem je Žena za pultem.

Na své si čím dál tím více přicházejí obchodníci s podpůrnými léčivými přípravky, vitamíny a zdravotnickými pomůckami. Dokonce už vznikají i internetové rozcestníky specializované výslovně na kupující nad šedesát let, které zdůrazňují bezpečnost nákupu a jednoduchost, s jakou si zde lze pořídit nábytek, levné oblečení či knihy.

„Vyhrocená konkurence na hypotečním trhu přiměla už v minulých letech řadu bankovních domů změnit postoj k poskytování půjček a hypoték starším zájemcům a zvýšit věkový limit hypotečních splátek na 70, nebo dokonce 75 let,“ tvrdí v analýze o generaci 50 marketingový publicista Ladislav Köppl.

Z ní vyplývá, že na Západě jsou starší lidé důležitými zákazníky pro prodejce aut, a to i luxusních, kosmetiky, šperků, dražšího oblečení a dovolených, přičemž značkám často tvoří i přes 30 procent obratu.

Mladší senioři více myslí na sebe

„Například v roce 2020 bude jeden Francouz ze čtyř starší 55 let, seniorů tak bude ve francouzské populaci 21 miliónů, což znamená nárůst o 30 procent za 15 let. Tato skupina velmi zajímá marketingové specialisty, protože Francouzi mezi 55 a 64 lety patří k lidem s vyššími příjmy, kteří více utrácejí a hodně cestují, a mají málo společného se seniory od 75 let výše, u nichž převládá obava ze závislosti na druhých,“ konstatuje v situační zprávě z Paříže agentura na podporu obchodu CzechTrade.

Z důvodu prodlužování profesní kariéry se tato skupina populace „nových“ seniorů podle ní více než jindy zajímá o svůj vzhled a fyzickou formu a společně s mladou generací podporuje ekologii. Důležitá je pro ně rodina, ale francouzští dědečkové a babičky vnoučata hlídají mnohem méně než dřív.

I v ČR je už významná skupina spotřebitelů

V Česku je pohled na starší spotřebitele jiný. Představa postarších dam vybírajících značkovou kosmetiku v duty-free shopech mezinárodních letišť nebo seniorů váhajících nad volbou značky golfových holí u nás není podle Köppla rozhodně typická.

„Není však problém sledovat české seniory, jak opouštějí hypermarkety s taškami týdenních nákupů každodenního zboží, a hodnota v těchto taškách není zanedbatelná,“ připomíná Köppl, podle něhož se senioři i v Česku stále více stávají důležitou kategorií, s níž musí marketing firem více pracovat a zabývat se s jejich potřebami a pocity.

Už i u nás totiž lidé, kteří relativně nedávno přesáhli padesátku, více pečují o svůj vzhled a zdraví. „Preferují aktivní dovolenou, často i v exotických destinacích. Mají rádi značkové výrobky a jsou ochotní za ně platit vyšší cenu,“ tvrdí studie.

Více hořké čokolády a „zapadlých“ hvězd

Vedle výrobců elektroniky, kteří přizpůsobují své produkty starší generaci již několik let (například mobily s velkými tlačítky), zavádějí nové výrobky i výrobci potravin. Například dvě velké značky cukrovinek uvedly na trh pochutiny s černou čokoládou, která je prý více žádána staršími konzumenty.

Senioři ovlivňují i trendy v reklamě, kde je aktuálně velmi populární používat pro propagaci produktů staré fotky hvězd na vrcholu jejich kariéry – příkladem je Brigitte Bardotová pro reklamu značky Lancel nebo Alain Delon pro Dior.

Výběr článků

Načítám