Hlavní obsah

S reklamací vyúčtování energií mají Češi zkušenost, většinou uspějí

Novinky, bab

Vyúčtování spotřeby energií posílá zákazníkům dodavatel, to Češi dobře vědí. Ovšem tápou v tom, kdo provádí odečty energií potřebné ke zhotovení vyúčtování, že se jedná o distributora, ví jen každý druhý. Nesrovnalosti v odečtech pak bývají důvodem k reklamaci vyúčtování, zkušenost s ní mají tři z deseti Čechů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Téměř každá česká domácnost zná svého dodavatele energií, v průzkumu portálu Ušetřeno.cz to uvedlo 98 procent oslovených. Ovšem v tom, v čí kompetenci jsou odečty elektřiny či plynu, už Češi tápou. Podle 47 procent z nich je provádí dodavatel, 52 procent oslovených správně tiplo distributora.

„Čeští spotřebitelé si často zaměňují dodavatele a distributora, který vlastní a spravuje energetickou přenosovou soustavu, včetně elektroměrů a plynoměrů. Z nich odečítá údaje o spotřebě dané domácnosti a předává je dodavateli, který na jejich základě zhotoví vyúčtování,“ upřesnila Markéta Witoszová z portálu Ušetřeno.cz.

Finanční poradna: Co je třeba si ohlídat při změně dodavatele energií

Finance

Téměř devět z deseti respondentů vědělo, že odečet energií se zpravidla provádí jednou ročně.

Zákazník je povinen umožnit pracovníkovi distributora přístup k elektroměru či plynoměru. Zároveň má právo požádat ho o identifikaci, konkrétně služebním a občanským průkazem, což ale věděl jen každý osmý oslovený.

Dvě třetiny respondentů pak uvedly, že pracovník distributora se může prokázat pouze služebním průkazem.

„Zákazníci by se neměli obávat tuto možnost plně využít, jestliže je někdo navštíví kvůli provedení odečtu energií. Mohlo by se totiž jednat o takzvaného šmejda, který se za pracovníka distributora pouze vydává. Totožnost pracovníka lze také ověřit na zákaznické lince distributora,“ doporučila Witoszová.

Finanční poradna: Jak reklamovat vyúčtování energií

Finance

Zjistit spotřebu elektřiny či plynu lze také samoodečtem, se kterým podle průzkumu mají zkušenosti více než dvě třetiny Čechů. Polovina z nich přitom samoodečet provedla již několikrát.

Odečet je také možné provádět tzv. odhadem, přičemž se jedná o kvalifikovaný odhad spotřeby energií na základě průměrné předchozí spotřeby. Tuto možnost znaly dvě třetiny lidí. Ale pouze necelá pětina oslovených už věděla, že ho provádí distributor.

Smlouva přes telefon zavání průšvihem

Finance

„Odečet odhadem volí distributor tehdy, když nelze provést odečet plynoměru či elektroměru na místě, anebo v případě, že dochází ke změně dodavatele energií,“ upřesnila Witoszová.

Jak dále dodala: „Vzdáleně vypočtená spotřeba se samozřejmě může dost lišit od té uvedené na měřidle, proto se určitě vyplatí zkontrolovat si, o kolik se odhad liší od reality, a případně takové vyúčtování reklamovat.“

Většina reklamací byla úspěšná

Ve vyúčtování se mohou objevit určité nesrovnalosti, nejčastěji jde o nesoulad vyúčtované spotřeby se skutečnou. V takovém případě mají zákazníci možnost vyúčtování reklamovat. Podle průzkumu s tím už má zkušenost 29 procent Čechů.

Každá třetí reklamace se týkala nesrovnalostí spojených s odečtem odhadem distributora, každá pátá pak měla spojitost se samoodečtem.

Pozitivním signálem pro zákazníky je, že ve více než 80 procentech těchto případů dodavatel reklamaci uznal.

„Pokud zákazník zjistí, že spotřeba uvedená na faktuře nesouhlasí s tou, kterou si přečte na plynoměru či elektroměru, měl by takové vyúčtování co nejdříve písemně reklamovat na adresu svého dodavatele. Měl by také přiložit fotografii skutečného stavu na měřidle,“ radí Markéta Witoszová. Dodavatel pak musí reklamaci vyřídit do 15 dnů od jejího obdržení. V případě uznání reklamace má povinnost do 30 dnů dorovnat rozdíl v platbách.

V létě je nejlepší čas pro změnu

Snížit částku na dalším vyúčtování lze například díky změně dodavatele elektřiny či plynu. Nejvhodnější dobou pro to jsou letní měsíce, ví o tom ale jen každý sedmý oslovený.

Finanční poradna: Chcete změnit dodavatele energií? Léto je na to ideální

Finance

Pokud zákazník změní dodavatele v letních měsících, má velkou šanci pocítit úsporu už v následující topné sezóně. Změna dodavatele u smluv na dobu neurčitou totiž trvá zhruba tři měsíce.

Související články

Měřiče tepla budou muset být dálkové

V návaznosti na novou evropskou směrnici z loňského prosince se budou v Česku měnit předpisy pro měření a rozúčtování tepla. Z nových měřičů a indikátorů...

Výběr článků

Načítám