Článek
Například v České spořitelně zapomenuté peníze řeší na denní bázi. „Denně na našich bankomatech proběhne zhruba 240 tisíc výběrů hotovosti a vždy se najde někdo, kdo si hotovost zapomene odebrat,” uvedla pro Právo mluvčí banky Kristýna Havligerová.
„Případy zapomenutých peněz v bankomatu bohužel řešíme poměrně často, v řádu desítek případů měsíčně,” řekl Zdeněk Kovář z Fio banky.
„Vzhledem k rozsahu naší bankomatové sítě podobné případy řešíme takřka denně,” doplnil Petr Plocek z UniCredit Bank.
Pípání, blikání, text na obrazovce
Bankomaty všech bank klienty na neodebrané peníze pochopitelně upozorňují - buď textem na obrazovce, ale i zvukovým či vizuálním signálem. „Na obrazovce bankomatu je stále výzva 'Odeberte prosím vaši hotovost' a bankomat vydává zvukový signál,” uvedl Tomáš Zavoral z Raiffeisenbank.
S blikajícím či pípajícím bankomatem upozorňujícím tak na peníze ve výdejním slotu se setkáte i u Air Bank, České spořitelny, Sberbank či UniCredit Bank.
U většiny bank peníze zůstávají ve výdejním slotu
U bankomatů většiny bank zůstávají neodebrané peníze ve výdejním slotu a vy se tak s nimi prakticky můžete rozloučit, ledaže by nalezené peníze poctivý nálezce odevzdal v nejbližší pobočce banky, která bankomat provozuje.
Se zapomenutými penězi mají šanci se opět setkat klienti bank, které mají u svých bankomatů nastaveno, že neodebrané bankovky z výdejního slotu po určité době zajedou zpět do bankomatu. Ovšem těchto bank je jen několik - například Air Bank, ČSOB a Era/Poštovní spořitelna, Raiffeisenbank či UniCredit Bank.
„Pokud si klient při transakci neodebere z nějakého důvodu hotovost, pak je po uplynutí jedné minuty vtažena zpět do bankomatu,” uvedla Pavla Hávová z ČSOB.
Zapomněli jste při výběru peníze v bankomatu? Co vás čeká |
---|
Air Bank: u vkladových bankomatů peníze zajedou zpět, u výdejových zůstávají venku |
Česká spořitelna, Moneta Money Bank, Fio banka, Komerční banka, Sberbank: bankovky zůstávají ve výdejním otvoru |
ČSOB, Era: po uplynutí jedné minuty je hotovost vtažena zpět do bankomatu |
Raiffeisenbank: po uplynutí 40 sekund bankovky zajedou do bankomatu |
UniCredit Bank: po 30 sekundách se bankovky vrací zpět do zvláštní kazety v bankomatu |
Raiffeisenbank má na bankomatech nastavený tzv. retract, což znamená, že neodebrané bankovky vždy zajedou zpět do bankomatu, odebrat je musíte do 40 sekund.
„Případné nevyzvednuté peníze se po 30sekundové prodlevě vrátí do útrob bankomatu. Zajedou přitom do zvláštní kazety určené speciálně pro tento účel,” doplnil Petr Plocek z UniCredit Bank.
Setkat se ale můžete i s tím, že bankovky zajedou zpět jen u některých typů bankomatů. „Většina našich bankomatů jsou současně vkladomaty a u nich se bankovky po určité době zatahují. U výdejových bankomatů zůstávají peníze venku,” upřesnil Vladimír Komjati z Air Bank.
Neodebrané peníze reklamujte
Odejdete-li od bankomatu bez peněz, zkuste (pochopitelně vzpomenete-li si brzy poté) se co nejrychleji k němu vrátit, zda tam peníze ještě jsou. „Nezřídka tomu tak je, zejména pokud k bankomatu mezi tím nepřišel další klient,” uvedla Havligerová.
Jestliže se ale s bankovkami neshledáte, můžete je buď oželet, nebo se pokusit je získat zpět. Pak musíte v bance podat reklamaci, protože transakce výběru je vždy bankou zaúčtována a nezáleží na tom, jestli peníze zajely zpět do bankomatu či je vrátil poctivý nálezce nebo je někdo odcizil.
„Na základě podané reklamace se provádí kontrola záznamu reklamované transakce - neodebrání hotovosti je zde zaznamenáno -, při uzávěrce bankomatu je zjištěn přebytek. Reklamace se prověřují velmi pečlivě, aby nedošlo k pochybení a poškození klienta,” doplnila Pavla Hávová.
Zástupci bank doporučují obrátit se i na Policii ČR. „Pokud byly nalezené bankovky odevzdány nálezcem naší bance, klientovi je vrátíme. Pokud nález nebyl odevzdán, je potřeba, aby se sám klient, jelikož on je vlastníkem financí, obrátil na Policii ČR a podal trestní oznámení na neznámého pachatele. S policií následně dále spolupracujeme,” uvedla Lucie Policarová z Moneta Money Bank.
Případy zapomenutých peněz v bankomatu |
---|
Klient a zároveň zaměstnanec banky při výběru z bankomatu telefonoval tak horlivě, že si v zápalu rozhovoru zapomněl vzít peníze a odešel bez nich. Měl štěstí, protože si vybíral z vkladomatu, peníze mu po několika vteřinách zajely zpět do bankomatu.Zdroj: Air Bank |
Na jednom z brněnských bankomatů vznikl před několika lety podtlak způsobený technickou závadou na chlazení počítače. Při výběru se tak část bankovek přisála k vrchní straně výdejní přihrádky a jeden z klientů proto odebral pouze zbylou část bankovek. Klient však vše reklamoval a obdržel zpětně celou sumu. Zdroj: UniCredit Bank |
Na svou banku se s reklamací obraťte i v případě, že vyberete z bankomatu cizí banky. „Doporučuji hned kontaktovat svoji banku, která prověří u banky vlastnící bankomaty, zda bankomat peníze vtáhl, nebo je někdo náhodou nedonesl na pobočku. Je to standardní reklamační proces. Prověří se detaily s bankou, které patří bankomat, a na základě toho se dořeší reklamace,” uvedl Vladimír Michna ze Zuno bank.
Banky většinu svých bankomatů monitorují kamerami a záznam z nich tak může posloužit v případě, že bude třeba případ neodebraných bankovek řešit s Policií ČR. „Většina našich bankomatů je vybavena kamerami. Snímky z kamerového systému slouží jako pomoc při identifikaci osoby, která hotovost odebrala,” doplnil Zdeněk Kovář z Fio banky.