Článek
Jaký je obecně vývoj na trhu s plynem v České republice?
Český trh s plynem je v současné době nejdynamičtějším trhem v Evropě. Z hlediska počtu změn dodavatele už jsme dokonce předehnali i Velkou Británii nebo Holandsko. V roce 2012 dodavatele změnilo 350 tisíc zákazníků, z toho nám odešlo 250 tisíc klientů. V současnosti dodáváme zemní plyn 1,6 miliónu zákazníků, to odpovídá asi 44 procentům tržního podílu.
RWE byla historicky jako jeden z tradičních hráčů na trhu vnímána jako prémiová značka s relativně vyšší úrovní cen, což vedlo ke ztrátě části zákaznického portfolia na trhu. Dnes je každý zákazník pod ekonomickým tlakem, ať už se jedná o domácnosti, nebo o podnikatele. Situace dospěla tak daleko, že jsme se rozhodli k tomuto kroku. Právě na vývoj na trhu tak nyní reagujeme snížením cen, protože se chceme o zákazníky poprat a udržet si je.
Rozhodli jste se tedy snížit ceny zemního plynu. Odkdy a o kolik?
Vždy jsme se zaměřovali zejména na kvalitní a dostupný zákaznický servis. Dalším naším vkladem byl zodpovědný přístup k zabezpečení dodávek. Nyní se budeme více věnovat ceně. Od května klesnou ceny zemního plynu pro koncové zákazníky o více než deset procent. Je to největší sleva za mnoho let.
Kromě toho nabízíme speciální prémii ve výši až tři tisíce korun podle výše odběru těm našim zákazníkům, kteří platí spolehlivě a včas, protože chceme ocenit dlouhodobý vztah. Nabízíme také bonus dosahující až 3500 Kč pro zákazníky, kteří se s námi rozhodnou podepsat dvouletý kontrakt. U tohoto nového produktu s názvem Optimal navíc garantujeme další snížení ceny v příštím roce.
Jak se to projeví na výdajích domácností?
Pokud vezmeme příklad zákazníka žijícího v rodinném domě se spotřebou 25 MWh ročně, ten může letos ušetřit přes 5500 korun, ve dvouletém horizontu více než 11 tisíc korun.
U domácností, které v bytě používají plyn k vaření, ohřevu vody a k topení a ročně spotřebují kolem 12 MWh, činí úspora zhruba 2600 Kč za rok.
Co vám umožnilo ceny snížit?
Je to kombinace dlouhodobého vyhodnocování naší tržní pozice, nové obchodní politiky RWE a optimalizace řízení nákupního portfolia zemního plynu.
Za jakých podmínek má zákazník RWE nárok na slevu? Pokud podmínky splňuje, musí o ně žádat?
Především bych chtěl zdůraznit, že ze snížení cen bude profitovat každý náš zákazník. A rozhodně není potřeba o nic žádat. U našich stávajících zákazníků, kteří mají historicky dobrou platební morálku, se prémie projeví v ročním vyúčtování. Tuto podmínku bude splňovat většina našich zákazníků. Kdo se rozhodne cenu zafixovat prostřednictvím produktu Optimal, dostane bonus při podpisu dvouleté smlouvy. Počítáme s tím, že zákazníkům na prémiích a bonusech vyplatíme řádově stovky miliónů korun.
Mnoho lidí si může říci, že cena klesla jen na letní měsíce. A v zimě, kdy bude odběr mnohem vyšší, zase poroste. Jak cenu garantujete i na příští topnou sezónu?
Děláme vše pro to, abychom mohli zákazníkům nabízet dlouhodobě stabilní a příznivé ceny zemního plynu. U produktu Optimal podepíše zákazník smlouvu na dva roky a má záruku, že mu cena klesne nejen od letošního května, ale poklesne dále i v příštím roce. Zákazník má jistotu, že ať se na trhu stane cokoli, nebude platit v žádném případě více. Díky tomu se RWE stává jedním z nejvýhodnějších dodavatelů pro nadcházející topnou sezónu.
Rozdíly v cenách se nyní podstatně sníží a například kvalita a dostupnost zákaznického servisu a spolehlivost dodávky se stanou při rozhodování o volbě dodavatele mnohem důležitější.
Jak bude podle vás na zlevnění reagovat konkurence?
Lze očekávat, že odezva přijde. Co se ceny týče, tak někteří konkurenti slibují, že budou pod cenou RWE. Doporučil bych tedy zákazníkům, aby si zkontrolovali, že tomu tak skutečně je. Pro hráče, jejichž hlavním argumentem byla pouze nižší cena, to ale může být výzva. Budou muset hledat nové cesty diferenciace svých nabídek, což není vždy jednoduché a už vůbec ne levné. Rozdíly v cenách se nyní podstatně sníží a například kvalita a dostupnost zákaznického servisu a spolehlivost dodávky se stanou při rozhodování o volbě dodavatele mnohem důležitější.
To je samozřejmě spojeno s velkými investicemi…
Na to dodavatelé, kteří fungovali na principu diskontu, dosud nebyli zvyklí. Hovoříme zde o budování vztahu se zákazníky, o rychlosti servisu, dostupnosti péče, zákaznických centrech, a tedy i o dodatečných investicích v řádu stovek miliónů korun.
Může mít na zlevnění vliv vývoj arbitrážního řízení s Gazpromem o cenách dodávek plynu z Ruska?
Je to jen obchodní rozhodnutí na úrovni maloobchodního prodeje konečným zákazníkům. K arbitráži se nemůžeme nijak dále vyjadřovat, protože stále probíhá.
Změnila se nějak situace, na kterou si mnoho odběratelů stěžuje, tedy nekalé metody zejména podomních prodejců?
Na nekalé praktiky některých prodejců upozorňujeme již řadu let. Loni se do této věci razantně vložil Energetický regulační úřad a kromě toho, že s některými obchodníky zahájil správní řízení, došlo k vytvoření Kodexu obchodníka. K němu se již přihlásila většina aktivních obchodníků, RWE byla mezi prvními. Věříme, že kodex přispěje k výrazné kultivaci trhu a obchodních praktik, zejména podomních prodejců.
Na jaké nejčastější finty by si lidé měli dát pozor?
Loni jsme si dělali analýzy toho, co obchodníci na trhu nabízejí, a do jaké míry následně dodávka a fakturace těmto nabídkám odpovídala. Zjistili jsme, že minimálně v polovině případů nabídky slibovaly něco, co ve finále obchodník nedodržel. Je to argument pro zákazníky, aby nikde nic nepodepisovali bez toho, aby se podrobně informovali o podmínkách.
Dalším případem je vydávání se za odečítače plynu či elektřiny. Situace vypadá tak, že u vás někdo zazvoní a řekne, že dělá mimořádný odečet, a dodá, že je potřeba z administrativních důvodů podepsat ještě dodatek ke smlouvě, samozřejmě s jiným dodavatelem. Důvěřivý zákazník podepíše a pak se nestačí divit. Často nás zejména starší lidé prosí o pomoc, že podepsali něco, co neměli v úmyslu, a nový dodavatel jim hrozí pokutami. Ty jsou dalším problémem, zaznamenali jsme dokonce sankce ve výši přesahující 10 tisíc korun.
Jaký je vývoj na trhu s elektřinou?
I tento trh je vysoce konkurenční. Pokud vezmeme statistiku podílů na změně dodavatele elektrické energie, jsme nejúspěšnějším nastupujícím obchodníkem. Zatímco v roce 2010 jsme měli podíl na změnách dodavatelů 6 procent, v roce 2011 už 15 procent, loni 23 procent a letos předpokládáme 25 procent. To znamená, že ze zákazníků, kteří mění dodavatele elektřiny v ČR, přechází každý čtvrtý k RWE. Nyní máme na trhu s elektřinou podíl 2,3 procenta a naší ambicí je mít na konci letošního roku 250 tisíc odběratelů elektřiny.
Porovnejte si ceny jednotlivých dodavatelů energií na kalkulačce cen plynu a kalkulačce cen elektřiny.