Článek
Dříve si většina Čechů nechávala domů či do kanceláře dovézt maximálně pizzu, nyní si v restauracích objednávají třeba i dovoz svíčkové, řízku či jiného hotového pokrmu.
Podle údajů, které Právu poskytla společnost speedlo, která dodává restauracím objednávkový systém, objednávky na rozvoz jídla narostly letos více než dvojnásobně. Kromě toho už to není doména restaurací ve velkých městech.
Koronakrize totiž ani menším provozovnám na venkově nedala jinou možnost než uzavřít. Tam kde to bylo jen trochu možné, poslali číšníky či další personál do aut a začali jídlo po okolí rozvážet, případně ho prodávali alespoň přes okénko.
S rozvozem jídla začalo i mnoho hospůdek v malých městech a na vesnicích
„Koronavirus se do Česka přiřítil a některé restauratéry vytrhl z letargie a jistoty, kterou za poslední léta zažívali. Během první covidové vlny jsme zaznamenali až pětinásobný zájem o naše služby. Začátek druhé vlny pak přinesl nárůst klientů o 10 procent, a to jenom během dvou měsíců. Nyní jich celkem máme přes sedm set,“ popsal Právu situaci ředitel společnosti speedlo Richard Beníšek.
I ti největší odpůrci rozvážky jídla museli podle něj své provozovny přeměnit a nabízet jídlo online. „Majitelé restaurací mnohdy zakládali nové webové stránky, aby na nich mohli vyvěsit polední menu, někteří dokonce sami usedli za volant a postarali se o rozvoz,“ dodal.
Tržby jim klesly o třetinu, ale přežili
S rozvozem jídla letos kvůli koronavirovým protiopatřením začalo také mnoho hospůdek v malých městech a na vesnicích, které by to před rokem většinou ani nenapadlo. Příkladem může být restaurace Like-it z Modřic u Brna, která jídlo nikdy předtím nerozvážela. Nyní naopak plánuje rozvoz jídel dále rozvíjet.
„Kdybychom nezačali jídlo rozvážet, tak restauraci můžeme do konce roku zavřít. Sice nám tržby klesly o 35 procent, ale dokázali jsme přežít. Zakládáme si na tom, že máme pec na pizzu vytápěnou dřevem a kvalitní obědové měnu, které si našlo svou klientelu. Myslím si, že tudy vede cesta. I po znovuotevření provozovny budeme určitě s rozvážkou pokračovat, dnes už se bez toho moderní podnik neobejde,“ uvedl pro Právo spolumajitel modřické restaurace Martin Václavík.
Rozvoz nákupů je rekordní. A na hraně
Výrazný pokles zájmu o objednávky jídla z restaurací na dálku Beníšek neočekává ani po jejich znovuotevření.
„Řada lidí bude zpočátku opatrná a pořád si raději jídlo dají v kanceláři nebo doma. Stejně tak u mnoha firem zaměstnanci pracují z domova, proto budou restaurace prázdnější,“ míní Beníšek.
Podle něj zůstane i po všech rozvolněních a případném vymizení koronaviru pořád skupina restaurací, které se na rozvoz jídel více zaměří. To potvrzují i data aplikace Bolt Food, která začala v Praze fungovat na jaře při první vlně epidemie koronaviru. Lidé ji hojně využívali i po květnovém uvolnění a otevření restaurací.
Hospody drží nad vodou výdejní okénka
Největší zájem o dovoz jídla je mezi 11.00 a 13.00 a večer od 18.00 do 20.00, přičemž větší poptávka bývá za deštivého počasí. Pražané za jídlo a rozvoz přes Bolt Food utratí nejčastěji 220 až 300 korun. K nejoblíbenějším objednávaným jídlům patří pizza, burgery nebo kebab, nejčastěji lidé vybírají z kategorie rychlého občerstvení. Dosud největší objednávka, kterou nasmlouvaní kurýři doručovali, bylo 30 pizz. Nejdražší objednávkou zadanou přes Bolt pak byla velká zásilka sushi za zhruba osm tisíc korun.
Největší rozvážkovou službou v ČR je Dáme jídlo. V Praze, Brně a Ostravě funguje také Wolt. Do rozvozu jídel se nedávno zapojila i česká přepravní firma Liftago. Hotová, chlazená jídla z restaurací doručují rovněž online supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz.
Anketa
Turistická navigace zdarma |
---|
Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu. |