Článek
„Reklamovat lze prakticky cokoliv, co je předmětem smlouvy, kterou s restauratérem uzavíráte – hlavně tedy podávání pokrmů a nápojů. Nedostatek může spočívat v množství, teplotě, složení, postupu přípravy či v chuti,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest
„Bez diskuze by měla proběhnout výměna v případě, že vám přinesli úplně jiný pokrm, než jste si objednali. Nesmíte se do něj ovšem s chutí pustit a na své původní objednávce trvat až s prázdným talířem,“ dodal.
Teplý pokrm má mít alespoň 60 stupňů
Podávané pokrmy i nápoje musí mít sjednané vlastnosti, ať už se jedná o složení uvedené v jídelním lístku či speciální úpravu, na níž jste se s obsluhou domluvili.
V případě, že vlastnosti nejsou specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a zvyklostem. Například ke svíčkové nelze místo hovězího plátku servírovat párek, nebo objednáte-li si značkovou limonádu, nemůžete dostat levnou náhražku ze supermarketu.
Jídlo i nápoje vám musí bát předloženy v odpovídajícím množství uvedeném v jídelním lístku. Takzvané podmíráky se však hodnotí až po spadnutí pěny.
Stěžovat si můžete i na teplotu. která musí v případě teplého pokrmu podle norem dosahovat alespoň 60 °C. Studené jídlo vám kuchař ohřeje. Ovšem pokud by tímto postupem došlo k jeho znehodnocení, máte nárok na nové.
Dlouho jste čekali? Požadujte slevu
Budete-li mít pochybnosti, že vyúčtování nesouhlasí s cenami na jídelním lístku, reklamujte je. „Vždy si zkontrolujte, jestli výsledná cena odpovídá té v jídelním lístku. Účtenka nesmí obsahovat poplatky, na které jste nebyli předem upozorněni, respektive takové poplatky nejste povinni platit,“ upozornil Zelený.
Nenechte si líbit ani příliš dlouhé čekání na obsluhu či svůj pokrm. „V případě dlouhého čekání můžete požadovat slevu, nebo od smlouvy odstoupit a odejít. Pokud je v lístku doba přípravy přímo uvedena nebo vám ji sdělila obsluha, nesmí ji restaurace překročit. V ostatních případech musí být čekání přiměřené složitosti objednávky,“ doplnil Zelený.
Na problém upozorněte ihned
Pokud jste s něčím v restauraci nespokojeni, obsluze to oznamte neprodleně. Vaše stížnost se těžko setká s pochopením ve chvíli, kdy už máte celý pokrm snědený.
Určitě se vyplatí jednat slušně a klidně a snažit se co nejpřesněji popsat, co se vám nezdá být v pořádku. Vychladlá polévka ani zapomenutá tatarka nemusí být důvodem dramatické scény.
Kdyby se nezkušený číšník zdráhal, nechte si zavolat osobu, která má vyřizování reklamací na starosti – v každé provozovně musí být vždy někdo takový přítomen.
„Vždy máte právo na přiměřenou slevu. Místo ní můžete žádat nápravu, například dopečení masa nebo přinesení nového pokrmu. Pokud se jedná o závažné nedostatky, které se nedají uspokojivě napravit, můžete odstoupit od smlouvy. To znamená odejít bez placení,“ upozornil Zelený.
Jde-li o prokazatelné, měřitelné nedostatky, obsluha se s vámi většinou hádat nebude. Složitější je to u vad subjektivní povahy, týkající se chuti či konzistence. Tam se názory samozřejmě mohou rozcházet a s reklamací nemusíte uspět. Pak vám nezbude než se takovému podniku příště vyhnout, případně mu udělit negativní hodnocení.
Můžete také podat podnět některému ze státních dozorových orgánů. Nedostatky týkající se míry a množství podávaných nápojů a pokrmů řeší Česká obchodní inspekce, ohledně hygieny potravin se můžete obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (potraviny živočišného původu).