Článek
Absence papírové účtenky ale není automaticky důvodem pro nepřijetí reklamace.
„Spotřebitelé si mnohdy myslí, že bez ní nemají možnost reklamaci podat. Bohužel někteří podnikatelé této neznalosti využívají a přijetí reklamace papírovou účtenkou podmiňují. Spotřebitel má však možnost prokázat nákup či čerpání služby celou řadou dalších způsobů,“ okomentovala to Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest.
Možností, jak reklamaci uplatnit i bez účtenky, je přitom několik. Někdy si spotřebitelé prozíravě fotí účtenky do telefonu pro případ ztráty či pozdější nečitelnosti papírové účtenky. Pokud následně elektronickou kopii papírové účtenky předloží podnikateli, podnikatel musí tento doklad k reklamaci akceptovat.
Využít lze speciální aplikace
„Dnes už pro tyto případy existuje také celá řada mobilních nebo internetových aplikací pro správu účtenek, například Spendee nebo Fidoo. „Účtenku mohou spotřebitelé po nákupu jednoduše vyfotit, pojmenovat a originál účtenky s klidným srdcem zahodit,“ upřesnil dTest.
Tato možnost je ale pro většinu lidí komplikovanější než paragon prostě dát od šuplíku mezi ostatní. Naštěstí dnes už většina lidí platí zboží buď kartou, nebo převodem z účtu. Pak je nejjednodušší cestou doložit koupi bankovním výpisem, kde je uveden název obchodníka, datum nákupu a částka, kterou zaplatil. Tento krok spotřebitelé mohou jednoduše učinit dohledáním ve výpisu v internetovém bankovnictví.
Pokud člověk platil hotově a nemá ani papírovou, ani elektronickou podobu účtenky, situace stále není ztracená. „Může koupi zboží prokázat například originálním obalem zboží nebo unikátností zboží, které nikdo jiný neprodává,“ řekla Hekšová
Pomůže také záruční list, který si člověk nechá po koupi potvrdit. V krajním případě, pokud by spor o reklamaci dospěl až k soudnímu řízení, je možné prokázat koupi svědeckou výpovědí.