Článek
Jak ukázal průzkum agentury Ema pro iniciativu Fér Fintech, na negativních zkušenostech klientů se podepsalo především to, že je banka či třeba pojišťovna nedostatečně informovala, nesdělila jim všechny informace, které pro své rozhodnutí potřebovali. Potvrdily to čtyři z pěti respondentů, kteří doplatili na nevhodný produkt či službu.
Dvě třetiny klientů dostaly špatné informace nebo jim bylo dokonce něco zatajeno. Pětina se pak vyjádřila v tom smyslu, že byla zmanipulována poradcem, a to buď záměrně, nebo z důvodu, že ten produktu sám pořádně nerozuměl.
Finanční poradna: Jak se vyhnout nekalým praktikám finančních poradců
„Za tímto výsledkem stojí fakt, že některé finanční produkty a služby jsou natolik složité, že i samotní prodejci mají problém se v jejich podmínkách vyznat. Obyčejný smrtelník pak může těžko udělat objektivní informacemi podložené rozhodnutí, nemluvě o tom, že v rozhodovacím procesu může hrát roli provize poradce,” uvedl Jindřich Lenz, šéf online pojištění Mutumutu, které je jedním ze zakládajících členů iniciativy Fér Fintech.
Financím rozumím, stejně mám dluhy
Jen čtyři lidé ze sta se v průzkumu svěřili, že o svých financích nemají přehled a jen sedm lidí ze sta se přiznalo, že jsou na tom špatně s finanční gramotností. Téměř polovina Čechů, jak z průzkumu vyplynulo, přitom nemá žádnou finanční rezervu či má přímo dluhy.
Během pandemie se Češi méně zadlužují, zároveň ale i hůře splácí
„To, že část české společnosti není ukázkovými hospodáři, je fakt, který se k lepšímu mění jen velmi pomalu. Určitě má smysl ve snažení o lepší finanční gramotnost pokračovat, jen si nemyslíme, že je to jediná cesta, jak zabránit uzavírání nekvalitních finančních produktů a služeb. Tlak by měl být vyvíjen především na samotné společnosti, aby to, co nabízejí, bylo transparentní a bez manipulativního marketingu,” doplnil Petr Volný z investiční crowdfundigové platformy Upvest, jednoho ze tří zakladatelů Fér Fintechu.
Na otázku, kdo by se měl především starat o rozvoj finanční gramotnosti, zhruba polovina lidí uvedla, že oni samotní. Každý osmý pak zmínil školu a jen šest lidí ze sta uvedlo rodinu. Více než pětina si myslí, že by finanční produkty měly být srozumitelné, aniž by se člověk musel nějak speciálně vzdělávat.