Článek
Pojišťovna Kooperativa oslovila téměř 700 svých nejúspěšnějších prodejců životního pojištění, aby zjistila, jak se jejich klienti orientují v problematice spoření na důchod i jaká mají očekávání.
Výsledky průzkumu potvrdily i závěry některých dalších veřejných výzkumů. Naprostá většina lidí se spoléhá na stát a mnozí z nich odkládají řešení důchodového zabezpečení na později. Lidé také mají minimum znalostí o startující penzijní reformě.
Zhodnocení peněz a nezávislost na politické situaci
Co klienti podle poradců od spoření na důchod očekávají především? Naprostá většina z nich (85 procent) uvedla garanci návratnosti a zhodnocení vkladů. Na druhém místě v žebříčku důležitosti zazněla nezávislost na politické situaci (78 procent).
Třetí místo obsadila flexibilita (75 procent). Tedy především možnost jednorázové výplaty na konci spoření, umožnění výběru části naspořených peněz v průběhu spoření nebo možnost úpravy výše platby. Lidé pochopitelně chtějí, aby produkt, s jehož pomocí si budou spořit na stáří, byl jednoduchý a srozumitelný (zmínily to tři čtvrtiny oslovených poradců).
Doživotní závazek je největší nevýhodou 2. pilíře
Klienti se svými poradci řeší i problematiku takzvaného 2. pilíře. Za jeho největší nevýhodu (zmínilo 86 procent oslovených poradců) považují skutečnost, že pokud do něho vstoupí, nemohou již nikdy vystoupit.
Mezi další nevýhody 2. pilíře, které lidé při jednání s poradci nejčastěji zmiňují, patří například negarantovaná návratnost vložených peněz (78 procent), politická nejistota (76 procent) či nelikvidita (66 procent). Klientům pochopitelně vadí i to, že pokud vstoupí do 2. pilíře, starobní důchod z 1. pilíře se jim sníží (zmínilo 63 procent poradců).