Článek
Jak na investování nahlížejí současné generace dvacátníků, čtyřicátníků a šedesátníků zjišťovala v aktuálním průzkumu společnost Ipsos pro Broker Consulting. Osloveno bylo téměř 1600 lidí.
Koupě nemovitosti je nejvhodnější investicí
Pořídit si nějakou nemovitost je podle všech tří generací tou nejvhodnější investicí. V průměru tak smýšlí 65 procent oslovených, přičemž nejvíce jsou o tomu přesvědčeni lidé starší (60 až 69 let).
Druhou pozici vhodných způsobů investování peněz zaujaly akciové fondy. Ovšem v jejich případě už průzkum zaznamenal výraznégenerační rozdíly. Jako investici je označily téměř dvě třetiny mladých lidí mezi 20 až 29 lety, ovšem u nejstarší generace mezi 60 až 69 lety už to nebyla ani polovina (46 procent). Lidé ve středním věku (40 až 49 let) pak považují akciové fondy za investici z 52 procent.
„Je dobře, že mladí lidé spoléhají na akciové fondy, protože u nich platí pravidlo, že kvůli vysoké kolísavosti se do nich nevyplatí investovat na krátkou dobu. A právě nejmladší generace může čas využít ve svůj prospěch,“ uvedl Jan Lener z Broker Consulting.
Co si jednotlivé generace představují pod pojmem investice | |||
---|---|---|---|
Typ investice | 20 - 29 let | 40 - 49 let | 60 - 69 let |
*Akciové fondy | 63 % | 52 % | 46 % |
*Zlato | 29 % | 35 % | 36 % |
*Bitcoiny a obdobné kryptoměny | 20 % | 9 % | 4 % |
Podílové a dluhopisové fondy | 34 % | 44 % | 35 % |
*Nemovitosti | 65 % | 63 % | 68 % |
Vzdělání | 16 % | 20 % | 23 % |
Cestování | 4 % | 3 % | 3 % |
Rodina / děti | 9 % | 16 % | 13 % |
Hotovost | 7 % | 6 % | 5 % |
Umění, známky, starožitnosti | 8 % | 12 % | 16 % |
Penzijní spoření ve státem podporovaných produktech | 6 % | 11 % | 18 % |
Vlastní podnikání | 12 % | 5 % | 6 % |
Zdroj: Průzkum Ipsos pro Broker Consulting |
Zlato jako synonymum investice vnímají častěji lidé z nejstarší generace (více než třetina z nich). U střední generace je to jen o procentní bod méně a u nejmladších je sice obliba nejmenší, ale i tak dosahuje 29 procent.
Kryptoměna frčí u nejmladších
Každý pátý zástupce lidí ve věku 20 až 29 let dále uvedl jako vhodnou investici kryptoměny.
„Důvěra mladých v takzvané kryptoměny příliš nepřekvapila, jedná se o generaci zvyklou na virtuální svět. Z toho pohledu lze chápat volbu tohoto druhu investice,” zmínil Lener.
Zároveň ale varoval, že z hlediska faktů se jedná o vysoce rizikové spekulace, které mají mnohá úskalí, jež nemusí být na první pohled zřejmá, jak ukázal i vývoj v posledních několika měsících.
Vzdělání si cení hlavně starší
Průzkum se zabýval i tím, zda jednotlivé generace vnímají vzdělání jako investici.
Nejvíce si ho cení nejstarší generace, což potvrdila čtvrtina z nich. Naopak v případě nejmladší generace respondentů to byl jen každý šestý oslovený.
Každý zhruba osmý zástupce mladých považuje za investici své vlastní podnikání, což je o sedm, respektive o šest procentních bodů více než u obou ostatních generací. Nejstarší lidé, zhruba každý šestý, zase více vnímají jako investici starožitnosti, umění a známky.
„Průzkum také potvrdil jednu více méně zřejmou domněnku, s klesajícím věkem rapidně klesá důvěra ve státem podporované penzijní produkty jako vhodnou investici. V nejstarší generaci jim důvěřuje 18 procent, ve věku od 40 do 49 let už jen 11 procent a u nejmladších je to pouze každý zhruba patnáctý. Celkově má státem podporované doplňkové penzijní spoření nízkou podporu,” doplnil Lener.