Článek
Od zavedení povinného licencování při poskytování úvěrů uplynulo již několik let, spotřebitelské úvěry tak mohou nabízet pouze společnosti, které získají licenci České národní banky (ČNB). V současné době jich je celkem 85, před zpřísněním podmínek jich bylo až 60 tisíc. Krok ČNB tak výrazně omezil poskytování predátorských půjček.
ČNB začne dohlížet i na mikropůjčky. Nebankovní společnosti potřebují licenci
Lidé, kteří žádají o úvěr, však i přes jasnější pravidla zůstávají při čtení úvěrových smluv obezřetní, studují je poměrně poctivě. Jak ukázal průzkum společnosti Cofidis, sedm z deseti Čechů pročítá smlouvu alespoň hodinu a téměř pětina dokonce den a více.
Opatrný přístup je na místě
Trh se sice vlivem licencování ČNB výrazně pročistil, ovšem mezi společnostmi nabízejícími úvěry stále existují obrovské rozdíly. Je to znát i z pravidelného Indexu odpovědného úvěrování organizace Člověk v tísni.
Panují jak v cenách, tak i v přístupu ke klientovi. Nejnovější výsledky například ukázaly, že rozdíl v cenách půjčky je i desetinásobný. Letošní výsledek se také poprvé zaměřil na akce „první půjčka zdarma“, které však zpravidla doporučují společnosti, jejichž roční úrokové sazby přesahují i 300 procent.
Dluh domácností u bank v dubnu poprvé od ledna 2016 klesl
Pět minut a dost
Češi však stále mají rezervy, zhruba třetina je totiž se čtením smluv hotova do pěti minut, téměř desetina dokonce přiznává, že smlouvu nečte vůbec a pouze necelá čtvrtina uvádí, že si vždy přečte kompletně celou smlouvu.
„Pokud se zájemce o půjčku rozhodne věnovat studiu úvěrové smlouvy minimum času, měl by se o to více zaměřit právě na nezávislé recenze a hodnocení jednotlivých úvěrových společností,“ doplnil Bouda.
Podmínkám smluv Češi rozumí
Průzkum také ukázal, že Češi nemají problémy s pochopením smluvních podmínek, celkem 85 procent lidí zmínilo, že podmínkám uvedeným ve smlouvě rozumí, třetina je chápe zcela. I přesto by lidé ocenili některá vylepšení smluv, která by jim pomohla v lepší orientaci.
Téměř každý druhý by ocenil zvýraznění klíčových pasáží v textu smlouvy, více než třetina lidí by uvítala menší množství odborných výrazů a zhruba každý čtvrtý by byl vděčný za větší písmo. Necelé desetině by se pak líbily ve smlouvě obrázky či infografika nebo audiovize smlouvy.