Článek
„Při kontrolách se převážně prokázaly nesprávné výpočty slev,“ potvrdil ředitel inspekce Jan Štěpánek. Kontroloři kvůli tomu vyměřili 39 pokut za celkem 563 500 korun.
„Dále inspektoři zjistili případy, kdy deklarovaná sleva a ceny výrobku neobsahovala informaci o nejnižší ceně, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době třiceti dnů před poskytnutím slevy,“ dodal Štěpánek.
Inspekce podle něj také zaznamenává od té doby, co novela začala platit, větší množství dotazů a podnětů spotřebitelů týkajících se uvádění nesprávných informací o slevách.
Obchodní inspekce na dotaz Práva nejmenovala konkrétní obchodníky nebo řetězce, u nichž odhalila pochybení.
„Mnohá řízení, která byla zahájena na základě provedených kontrol, nejsou dosud uzavřena a stále probíhají. Až budou ukončena a rozhodnutí nabudou právní moci, bude možné výsledky kontrol poskytnout,“ řekla Právu vedoucí tiskového oddělení Jana Jelínková. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může inspekce uložit pokutu až do výše pět milionů korun.
Sleva neobsahovala informaci o nejnižší ceně v posledních třiceti dnech
Novela zákona o ochraně spotřebitele je účinná od 6. ledna. Byla přijata v reakci na některé marketingové praktiky prodávajících, které mohly v lidech vyvolávat mylný dojem o slevách. Typickým příkladem bylo krátkodobé navýšení ceny, z něhož se následně vypočítala sleva. V některých případech pak konečná cena zboží po poskytnutí slevy mohla být i vyšší než cena zboží před jejím krátkodobým navýšením.
Platí i pro trvanlivé potraviny
Podle novely musí prodávající zákazníky informovat o nejnižší ceně, za kterou výrobek prodával třicet dnů před poskytnutím slevy. Netýká se to ale zboží s krátkou dobou spotřeby a zboží, které se rychle kazí.
Výjimka tak platí třeba pro řezané květiny, potraviny s uvedeným datem spotřeby nebo pro pečivo. Pro trvanlivé potraviny s uvedenou dobou minimální trvanlivosti ale povinnost platí stejně jako pro jiné zboží typu spotřební elektroniky či oblečení.
Lidé vzhledem k vysoké inflaci a propadu reálných příjmů nakupují ve slevách ještě více než dřív. Na sociálních sítích se ale občas zákazníci pozastavují nad nápadně vysokou cenou inzerovanou jako sleva.
Nedávno takto upozorňovali na vysokou cenu méně hodnotného olivového oleje z pokrutin v akci jednoho z velkých řetězců. Po slevě 50 procent ho prodávali za nadprůměrných 150 korun. To by znamenalo, že řetězec třicet dní předtím držel cenu 300 Kč.