Hlavní obsah

Prodejci ojetin zamlčují havárie. Poškození lze ale snadno zjistit, upozorňují experti

Prodejci ojetých aut motoristům zamlčují, že vozidlo má za sebou větší či menší poškození, nebo dokonce totální havárii. Experti upozorňují, že taková praxe je pořád běžná. Nejen kvůli tabulkám pojišťoven, určujícím co je opravitelné, ale i po technické stránce. Poškozený vůz bývá svařený, nastříkaný, ale posádku neochrání. I když hezky vypadá.

Foto: Jindřich Ginter, Novinky

Seriózní autobazar rovnou a zdarma zákazníkovi při prohlídce vozu ukáže historii vozu doloženou nezávislou firmou.

Článek

„Podíl ojetých osobních aut, u kterých inzeráty uvádějí, že nebyla havarovaná, činil letos 99,4 procenta. Ve skutečnosti je to jinak. U desetiletých aut jsou po havárii dvě třetiny z nich. O poškození se ale kupující od prodejce téměř nikdy nedozví,“ sdělil Novinkám.cz Martin Pajer, šéf společnosti Cebia. Ta pomáhá kupcům ověřovat, zda byl vůz bouraný či jestli číslo na tachometru odpovídá skutečnému počtu najetých kilometrů.

Přestože prodejci v nabídkách zamlčují poškození často, většina motoristů ví, že si historii auta mohou ověřit hned u několika společností. Digitální stopa, kterou každý vůz zanechává ve sdílených databázích, prověřování usnadňuje. Specializované firmy analyzují data z pojišťoven, značkových autoservisů a předchozí inzerce auta, v Česku i v zahraničí.

Databáze ukazují například to, že v Německu se vozidlo prodávalo jako vrak a v Česku se najednou objeví jako „leštěnka“, tedy naleštěný, nebouraný starší vůz. Ověřovací systémy nemusí zachytit každou škodu nebo odchylku tachometru, přesto díky milionům záznamů zjistí hodně.

Naleštěné vraky, neplatné papíry, stočené kilometry. Ojetiny z Německa nejsou, co bývaly

Ekonomika

„Při koupi ojetiny za stovky tisíc korun, doporučuji kupujícím investovat stovky korun do mezinárodního prověření servisní historie. Riziko koupě bouraného auta tím sníží o více než 90 procent,“ potvrzuje předseda Asociace obchodu ojetými automobily Jiří Grund. Navíc velké autobazary tento certifikát mají již u každého vozu k dispozici zdarma.

Při prodeji je podstatné, zda auto někdo odřel nákupním košíkem na parkovišti, mělo lehce zmačkané plechy, nebo má za sebou těžkou nehodu na dálnici.

„Inzertní portály však většinou v nabídkách neumožňují rozlišit havárii od poškození. Prodejci pak raději neuvádějí nic,“ konstatoval Pajer z Cebie, která v ověřování ojetin jedničkou na českém trhu. O tom, že auto bylo poškozeno, může být navíc poznámka v podrobnějším popisu prodávaného vozu.

Foto: Jindřich Ginter, Novinky

Zánovní vozy mívají jen dvacet, třicet tisíc kilometrů na tachometru.

Auta, u kterých bazary uvádějí německý původ, tvoří v současné době necelou pětinu nabídky a jejich podíl se snižuje. Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů podle Cebie klesla meziročně ze 153 tisíc na 146 tisíc kilometrů.

Experti však upozorňují, že dokud bude možné objednat si přes internet za pár tisíc korun jednoduché zařízení ke snížení stavu tachometru, múže být údaj o najetých kilometrech jen orientační. Ke snižování podle Cebie dochází zhruba u třetiny ojetin, u zahraničních dovozů ještě více. Stáčení je sice trestný čin, v praxi ale těžko vymahatelný.

Těžce bourané vozy po dovozu do Česka

Ukázky těžce bouraných vozů přihlášených po dovozu do Česka zveřejnila Asociace obchodu ojetými automobily.

Ojetina stojí v průměru 300 tisíc korun. Nová jsou za stejnou cenu k mání jen ta nejmenší autíčka

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám