Článek
Pětitisícovou úsporu pak očekávalo 17 procent lidí a každý dvacátý se domníval, že ušetří ještě více. Vyplývá to z lednového výzkumu společnosti Cetelem.
Pro třetinu lidí, kteří ve slevách nakupují, je atraktivní minimálně 30procentní sleva z původní ceny zboží. Pro tři lidi z deseti začíná atraktivita slev na 50 procentech a asi každý šestý (16 procent) považuje za atraktivní slevu, která 50 procent převyšuje. Na druhou stranu 15procentní sleva osloví necelá dvě procenta nakupujících.
Nakupováním trávíme i několik hodin
Třetina z těch, kteří slevy využívají, nakupuje ve slevách čím dál více zboží. Naopak upadající zájem o zlevněné zboží uvedlo necelých sedm procent nakupujících. 16 procent lidí tráví nakupováním během slev delší dobu než běžně.
V kamenných prodejnách Češi tráví nejčastěji jednu až dvě hodiny (77 procent), tři hodiny zvládne nakupovat zhruba každý šestý až sedmý člověk (15 procent). Na internetu se lidé nakupování věnují nejčastěji od 15 do 30 minut (26 procent) a zhruba stejné procento lidí vydrží nakupovat až hodinu.
Podle průzkumu Cetelem jezdí přibližně 16 procent Čechů za slevami i do zahraničí. Nejčastěji zavítají do Německa (71 procent), zhruba třetina jezdí do Polska. Rakousko zláká k nákupům každého pátého a poměrně atraktivní je pro Čechy i Velká Británie (10 procent). Naopak slovenští sousedé přivítají jen jednoho až dva lidi ze sta.
Ve slevách je často zboží z minulých let
Snaha obchodníků prodat ve slevách zboží, o něž nebyl zájem v předešlých letech, je nejčastější překážkou pro ty, kteří nakupování ve slevách příliš neholdují. I lidé, kteří ve slevách nakupují, mají vůči výprodejovým akcím své výhrady. Nejvíce jim vadí davy nakupujících - zmínila to více než polovina dotázaných. Jako druhý nejčastější důvod (46 procent) uvedli to, že obchodníci prodávají ve slevách staré kolekce. Třetí pomyslnou příčku pak obsadil omezený výběr velikostí (36 procent).
Shánění se po zlevněném zboží považuje podle průzkumu Cetelem za své hobby každý dvacátý z těch, kteří slevy využívají. Zhruba stejné procento oslovených nakupování ve slevách doslova nebaví, láká je ale atraktivní nabídka. Lidé mají obecně rádi pocit, že díky výhodné nabídce ušetřili, navíc 38 procent kupujících si pak pořizuje ve slevách zboží, na které by jinak nemělo finance.
Ve slevách je největší zájem o oblečení
Průzkum ukázal, že lidé poměrně často ve slevách nakoupí i zboží, které by jinak ani nekoupili, protože jeho pořízení nepovažují za nezbytné (41 procent). Celkem 17 procent lidí si dopředu naplánuje, co ve slevách pořídí. Zčásti své nákupy plánují více než tři čtvrtiny oslovených a pět procent se plány nezatěžuje.
Ve slevách vládne zájem především o oblečení (zmínilo 64 procent dotázaných) a elektro a domácí spotřebiče (52 procent). Velký zájem je také o obuv (39 procent) a sportovní oblečení a vybavení (34 procent). Naopak relativně malý zájem je o kosmetiku (12 procent), šperky a hodinky (6 procent).