Hlavní obsah

Pro české podnikatelky nejsou peníze to hlavní

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Zhruba třetinu podnikatelů v Česku představují ženy. Jak ukázal mezinárodní průzkum, svého rozhodnutí podnikat naprostá většina z nich nelituje, a kdyby mohly vrátit čas, šly by do toho znovu. Jejich práce je naplňuje a baví a pro peníze rozhodně nepodnikají.

Foto: Profimedia.cz

Více než polovina českých podnikatelek je starších 45 let.

Článek

Z aktuálních dat Českého statistického úřadu vyplývá, že v České republice podniká zhruba 902 400 osob, z toho mužů podnikatelů je 611 tisíc, žen podnikatelek pak 291 400. Počet žen věnujících se podnikání se od roku 2010 zvýšil o 43 tisíc osob, přičemž u mužů podnikatelů byl ve stejném období zaznamenán pokles.

Podle mezinárodního průzkumu společnosti Metro Group by každá pátá žena v České republice ráda založila vlastní byznys, ovšem mnohé z nich si nevěří. Jen šest procent žen si totiž myslí, že má jejich podnikatelský plán naději na úspěch. Podobně jsou na tom i ženy v Německu. Stejně jako v Česku, tak i zde by se do vlastního podnikání ráda pustila pětina žen, ovšem tomu, že se tak opravdu stane, věří jen dvě procenta z nich.

Foto: Martin Havelka, Novinky

České ženy v podnikání

Podstatně vyšší ambice mají ženy v méně rozvinutých zemích - například v Indii touží po podnikání tři čtvrtiny žen a třetina jich svému záměru věří, předpokládají, že se jim to povede.

Na věku nezáleží, děti nejsou překážkou

Průzkum ukázal, že pro podnikání žádný „správný” věk neexistuje. V Česku většina podnikatelek má už za sebou oslavu 45. narozenin, z celkového počtu jich je 56 procent. V Německu je mladších podnikatelek ještě mnohem méně než u nás, jen pětina je mladších 45 let.

Pro Češky nejsou překážkou ani potomci, podle průzkumu mají alespoň jedno dítě tři čtvrtiny podnikajících žen. V sousedním Německu však podniká pouze 44 procent matek, což je také nejmenší podíl ze všech dotazovaných zemí. Naopak nejvyšší procento matek podnikatelek průzkum objevil v Rusku, konkrétně 87 procent z dotázaných.

Zbohatnutí nepatří mezi priority

Více než tři pětiny českých podnikatelek rozjely vlastní byznys ne proto, aby zbohatly, ale aby se v něm našly. Jejich podnikání jim totiž přináší radost a štěstí, baví je a naplňuje.

Podobný přístup mají k podnikání ženy ve Francii a o něco více ho podporují i ruské ženy (66 procent). Na druhou stranu právě ruské podnikatelky nejčastěji uváděly i motiv bohatství, který je k podnikání vedl (17 procent). Minimální váhu zbohatnutí prostřednictvím podnikání přisuzuje jedno procento žen ve Španělsku. V Česku začne podnikat, aby zbohatla, pouze každá dvanáctá až třináctá žena.

Problémy by je neodradily, podnikaly by znovu

Téměř devět z deseti oslovených českých podnikatelek se shodlo, že svého rozhodnutí podnikat nelituje. Kdyby mohly vrátit čas a opět se rozhodnout, šly by do podnikání znovu. A to i přesto, že musely čelit různým problémům - například téměř třetina podnikatelek měla potíže při získávání financí pro svůj podnikatelský záměr.

Průzkum mezi podnikatelkami

Nezávislý průzkum společnosti METRO Group, která na českém trhu provozuje velkoobchody Makro, byl realizován napříč 10 zeměmi – Česká republika, Německo, Francie, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Turecko, Rumunsko, Rusko, Indie.

Nezávislý průzkum společnosti METRO Group, která na českém trhu provozuje velkoobchody Makro, byl realizován napříč 10 zeměmi – Česká republika, Německo, Francie, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Turecko, Rumunsko, Rusko, Indie. Celkový reprezentativní vzorek tvořil 10 tisíc respondentek. Součástí vzorku bylo 1 500 respondentek s vlastním podnikáním.

Průzkum byl uskutečněn v průběhu roku 2018

Méně odhodlané jsou podnikatelky ve Španělsku (68 procent), naopak nejvíce v Rusku, kde by svůj podnikatelský záměr znovu následovalo 95 procent žen.

Výběr článků

Načítám