Hlavní obsah

Přiznání daně z nemovitostí se musí podat do konce ledna

Právo, svj

Noví majitelé bytů, domů či pozemků musí nejpozději do úterý 31. ledna podat přiznání k dani z nemovitých věcí, dříve z nemovitostí. Daňové přiznání musí podat jak noví vlastníci, kteří nemovitost nabyli v roce 2016, tak ti, kteří stav svého bydlení či parcely loni proměnili, například ve výměře nebo účelu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Daň vyměřenou finančním úřadem pak zaplatí bankovním převodem nebo složenkou nejpozději do konce května.

„Oproti minulým rokům se zcela výjimečně nemění koeficienty pro krajská a bývalá okresní města. V roce 2017 tak zůstanou koeficienty pro výpočet daně z nemovitých věcí ve všech okresních městech beze změny. V porovnání s předchozími pěti lety jde o ojedinělou záležitost, jelikož se vždy koeficienty alespoň v jednom okresním městě měnily,“ sdělila Právu Eva Šikýřová z poradenské společnosti BDO Tax.

Pro všechny občany nicméně i nadále platí, že přiznání podávají jen ti poplatníci, u nichž došlo ke změnám, které jsou rozhodné pro vyměření daně. „Jedná se například o situace, kdy poplatník nabyl nové nemovitosti, provedl nástavbu na domu nebo se změnila rozloha pozemku,“ vysvětlila Šikýřová.

Jestliže poplatník přiznání včas nepodá, má ještě pět dní „hájení”, kdy nenabíhají žádné sankce. Pokuta se počítá až od šestého pracovního dne a činí 0,05 procenta stanovené daně za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 procent stanovené daně (maximálně 300 tisíc korun). „Pokuta se ale nepředepíše, pokud částka nepřekročí 200 korun,“ doplnila Šikýřová.

Údaje lze nově dostávat emailem

Finanční správa poplatníkům od letoška nově nabízí, že jim údaje pro placení daně z nemovitých věcí zašle na jejich e-mail namísto složenky. Poplatník přihlášený k této službě obdrží elektronickou poštou kompletní informaci s údaji pro placení daně.

Tato informace bude obsahovat obdobné údaje, jaké jsou nyní uvedeny na alonži složenky, tj. informace o výši stanovené daně, výši nedoplatku či přeplatku a údaje pro placení daně včetně QR kódu, umožňujícího platbu daně prostřednictvím internetového bankovnictví nebo mobilních platebních aplikací.

„Zájemce o tuto službu musí nejpozději do 15. března 2017 odevzdat svému správci daně Žádost ve věci zasílání údajů pro placení daně z nemovitých věcí e-mailem,“ sdělila Právu mluvčí Finanční správy Petra Petlachová.

Pokud je někdo poplatníkem daně u více finančních úřadů, musí podat vyplněnou žádost na každý finanční úřad zvlášť.

Nová služba je určena výhradně pro poplatníky daně, kteří nemají zřízenu službu placení daně prostřednictvím SIPO a právnické osoby, které nemají datovou schránku. Poplatníkům, přihlášeným k zasílání údajů pro placení daně z nemovitých věcí e-mailem, nebude zaslána složenka.

Podrobné informace o službě zasílání údajů pro placení daně z nemovitých věcí e-mailem naleznete na internetových stránkách Finanční správy www.financnisprava.cz, v sekci Daně a pojistné.

Související témata:

Výběr článků

Načítám