Hlavní obsah

Přišla vám neobjednaná zásilka? Co s tím

Nejsou výjimkou případy, kdy lidé dostanou zásilku, kterou si neobjednali, a mnohdy s danou společností ani nebyli nikdy v kontaktu. Je vaší povinností neobjednané zboží vrátit, nebo dokonce zaplatit? Ve spolupráci s odborníky ze spotřebitelské organizace dTest přinášíme rady, jak v dané situaci postupovat.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Pokud si objednáte nějaké zboží, je daný obchodník povinen vám je zaslat. Jestliže jste si ale nic neobjednali, a přesto vám bylo zboží dodáno, je možné to podle dTestu považovat za agresivní obchodní praktiku, kterou mohou dozorové orgány sankcionovat.

Co tedy můžete v případě, že vám dojde balík od neznámé společnosti, dělat? „Spotřebitel na své náklady nemusí nic vracet. Dokonce není ani nutné společnost o doručení neobjednané zásilky informovat,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Na co dát pozor při koupi zboží v e-shopu ze země mimo EU

Finance

Pokud by ale po vás daný obchodník požadoval zaplacení neobjednané zásilky, musí prokázat, že jste si zboží skutečně objednali. Jste-li si jistí, že objednávka učiněna nebyla, nejste povinni za zboží platit ani je posílat zpět.

Požádejte o výmaz osobních údajů

„V poslední době se na nás spotřebitelé obrací zejména se stížnostmi na polskou společnost Stander Sp. z.o.o., na kterou jen během letošního roku evidujeme stovky stížností,“ upozornila Hekšová.

Spotřebitele především zajímá, kde na ně daná společnost získala osobní údaje, když s ní nikdy nebyli v kontaktu. Podnikatel totiž není oprávněn zpracovávat osobní údaje spotřebitelů bez jejich souhlasu, pokud k tomu není jiný právní důvod. Spotřebitel tedy dle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) má plné právo požádat o výmaz svých osobních údajů z databáze podnikatele, který je povinen mu bez zbytečného odkladu, nejpozději do jednoho měsíce od podání žádosti, vyhovět a zároveň o tom musí zákazníka vyrozumět.

Přepravce poškodil vaše zboží. Co s tím?

Vánoce

„Pokud tedy spotřebitel nechce, aby jej společnost nadále kontaktovala a zasílala balíky, doporučujeme, aby podal písemnou žádost (nejlépe doporučeně a s dodejkou) o odstranění osobních údajů z databáze podnikatele,“ doplnila Hekšová.

Po odstranění osobních údajů již nemá podnikatel spotřebitele jak dohledat a nemůže tak ani zasílat neobjednané zboží. Ovšem v případě, že by je doručoval i nadále, s největší pravděpodobností to svědčí o tom, že na zákazníkovu žádost o výmaz údajů nereagoval. V takovém případě máte možnost podat stížnost k prošetření Úřadu pro ochranu osobních údajů. Obrátit se na něj můžete i tehdy, pokud vám obchodník nezaslal vyrozumění o vymazání vašich osobních údajů ze své databáze.

Související témata:

Výběr článků

Načítám