Článek
V předchozích obdobích e-shopy měly žně, objemy prodaného zboží trhaly rekordy. Podepsala se na tom především pandemie koronaviru a s ní spojená vládní opatření, což výrazně urychlilo proces digitalizace a rozšířilo nabídku zboží i služeb.
Průzkum společnosti Cofidis ukázal, že téměř každý druhý respondent v období pandemie začal na internetu nakupovat mnohem více, častěji či jiné druhy zboží, než jak činil předtím. Podíl online prodeje na celém českém maloobchodě tak v roce 2021 představoval 17 procent, zatímco o tři roky dříve před pandemií to bylo jen 11,4 procenta.
Menší e-shopy rostou rychleji než velké
Ne každý český zákazník však získal při nakupování v e-shopech jen pozitivní zkušenosti. Problémy řešila více než polovina oslovených, a zhruba tři lidé z deseti se dokonce objednaného zboží ani nedočkali.
O nákupu rozhoduje množství informací
Češi jsou proto poměrně obezřetní, a jak naznačily výsledky průzkumu, zajímají se především o informace o internetových obchodnících i pořizovaném zboží.
Negativní recenze e-shopu by sedm lidí z deseti od nákupu odradily, tři pětiny by stránky e-shopu opustily i v případě negativních recenzí na konkrétní výrobek a zhruba stejný počet by u daného obchodníka nenakoupil, pokud by na jeho stránkách nenalezl kontaktní údaje.
Nedostatek informací Čechům vadí. Každý druhý při online nakupování vyžaduje obecné informace o zvoleném e-shopu, dvě pětiny by nenakoupily ani v případě nedostatečných informací ohledně podmínek nákupu a zhruba stejný počet lidí při nedostatečném popisu výrobku.
Finanční poradna: Na co si dát pozor při online nakupování
Od nákupu polovinu potenciálních zákazníků bezpečně odradí i provozování e-shopu v cizím jazyce či cizí měně.
„Společně s rozvojem e-commerce se v online sektoru pohybuje také množství podvodných obchodů. Web ČOI upozorňuje v tuto chvíli na zhruba 1500 takových. Často na jejich webu chybí kontaktní údaje a základní informace o podmínkách nákupu,“ doplnil Milan Bouda ze společnosti Cofidis.
Na druhou stranu jsou ale zákazníci poměrně hákliví na poskytování informací o sobě samotných. Téměř polovina lidí od dokončení objednávky upustila, když po nich obchodník požadoval citlivé informace o jejich osobě. Třetinu lidí také obtěžuje několikanásobné vyplňování informací.
Odložená platba Čechy zajímá
Průzkum zjišťoval i názory Čechů na preferované způsoby platby objednaného zboží. Po dlouhá léta oblíbená dobírka, resp. platba až při převzetí zboží, je již na ústupu. Pokud by ji e-shop již nenabízel, čtyři pětiny lidí by to od nákupu neodradilo.
Platbu předem ale zároveň za neakceptovatelnou považuje při nákupu 43 procent oslovených. Třetina lidí by nákup neuskutečnila, pokud by neměla možnost si vybrat z více možností platby.
„Úhrada předem na bankovní účet jako jediná možnost platby by měla varovat před nákupem každého zákazníka. Stále oblíbenější a zároveň bezpečnou alternativou pro nedůvěřivé zákazníky je odložená platba, která dává možnost zboží nejprve vyzkoušet a teprve poté zaplatit. Díky tomu zároveň nevzniká zákazníkům mezera v rozpočtu v případě, že se rozhodnou zboží vrátit. Podle našich průzkumů by bylo 60 procent lidí ochotno si za tuto službu dokonce připlatit,“ shrnul Milan Bouda ze společnosti Cofidis.