Článek
Ve spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest přinášíme několik rad, které je třeba mít na paměti, abyste později „výhodné“ koupě nelitovali, i tipů, co si ohlídat, abyste díky slevám opravdu ušetřili.
Sleva jen naoko
Povánočních slev využívají především lidé, kteří pod stromečkem našli hotovost nebo poukaz na nákup. Prodejci to dobře vědí a bohužel se mezi nimi najdou i tací, kteří povánoční nákupní horečku zneužívají.
Nejčastějším trikem nepoctivých prodejců je tzv. sleva naoko.
„Pozor si zákazníci musí dávat na falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou tedy v rozporu se zákonem,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
ČTĚTE TAKÉ |
---|
Obchody spustily povánoční výprodeje |
Konečná cena a sleva musí na halíř sedět
Pokud obchodník láká zákazníky na slevy, musí být na zboží vždy uvedena jeho konečná cena a vyčíslení slevy musí na haléř sedět. Pokud však čísla na cenovce nesedí, podejte podnět k prošetření České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může pak obchodníka vyjít na pokutách dost draho.
Krach cen, totální výprodej...
Pokud vás zaujme výloha obchodu polepená nápisy jako například: krach cen, totální výprodej či třeba slevy 80 procent, příliš jim nevěřte.
Pokud se totiž podíváte na nápis pozorněji, zahlédnete před vyčíslením výše slevy malinkaté slovíčko „až“. Konkrétního zboží s tak velkou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněné.
I na zlevněné zboží je záruka 24 měsíců
Pokud vám bude obchodník tvrdit, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezená, nevěřte mu. Jak odborníci z dTestu upozorňují, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců.
Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněn kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží ovšem záruka platí. Ovšem o důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.
Akce 3+1 zdarma
Buďte obezřetní i v případě, že narazíte na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje.
„Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili; vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím ‚darem‘. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť,“ doplnil Lukáš Zelený.