Hlavní obsah

Přehledně: Jak nenaletět nepoctivému e-shopu

Nakupování na internetu v Česku zdomácnělo, tržby e-shopů v posledních měsících trhají rekordy. Jak naznačují aktuální průzkumy, během pandemie se počet online zákazníků výrazně navýšil a mnozí e-shopům zůstanou věrni i v budoucnu. S rostoucím počtem online nákupů však bohužel roste i počet napálených zákazníků.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Na výrazném nárůstu online nákupů v uplynulých měsících se podepsala především pandemie koronaviru a s ní související vládní opatření, v jejichž důsledku zůstaly zavřené mnohé kamenné obchody. Lidé se tak přesunuli na internet a potřebné zboží si začali pořizovat v e-shopech.

Ve většině případů se svého zboží dočkají, nespokojených a podvedených zákazníků však není málo. Jak ale poznat, že daný e-shop nepatří mezi rizikové a že jim zboží bez problémů dorazí?

Chybějící identifikační údaje

V prvé řadě odborníci doporučují vyhnout se tzv. anonymním obchodům, tedy těm, které jak na svých webových stránkách, tak v obchodních podmínkách nemají uvedeny žádné identifikační údaje provozovatele. Tito obchodníci tím totiž porušují zákon.

Více než 70 procent e-shopů loni porušilo zákon

Internet a PC

Také v případě, že na vás e-shop již na první pohled nepůsobí nijak důvěryhodně, nákupu se raději vyhněte. Pomoci vám může i seznam rizikových e-shopů, které na svých stránkách pravidelně aktualizuje Česká obchodní inspekce (ČOI).

I tehdy, pokud by váš nákup proběhl „hladce” a zboží vám bylo doručeno, mohou vám chybějící kontaktní údaje v případě, že zboží bude nekvalitní či poškozené, znemožnit jeho vrácení nebo reklamaci.

Recenze napoví

Důležitým pomocníkem při výběru důvěryhodného e-shopu jsou i recenze dalších zákazníků. Vyplatí se je projít především ve chvíli, kdy v daném e-shopu nakupujete poprvé a nemáte s ním žádné zkušenosti.

Koronavirus a on-line nákupy: Každý druhý pořídil zboží navíc

Finance

Pokud narazíte hlavně na negativní ohlasy, můžete se spolehnout, že pravděpodobně získáte podobnou zkušenost i vy.

Čerpat informace můžete například na stránkách spotřebitelské organizace dTest VašeStížnosti.cz.

Příliš levné může být podezřelé

Zarazit byste se měli i v případě, že nabízené zboží je výrazně levnější než u konkurenčních obchodníků. Důvodem může být to, že se jedná o podvodný e-shop, který zboží nedodá, nebo je zboží padělkem, upozorňuje ČOI na svých stránkách.

Setkat se ale můžete i s výraznými rozdíly v cenách stejného zboží v různých e-shopech. Výjimkou nejsou rozdíly dosahující stovek i tisíců korun. Pomoci vám tak mohou různé cenové srovnávače, které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů, například Zbozi.cz či Heureka.cz.

„Ne vždy jsou ale v konkrétním srovnávači všechny nabídky, ne vždy je nejvýhodnější koupě hned nahoře. Srovnávače jsou komerčním projektem, který má svému provozovateli předně vydělávat. Cena navíc vůbec nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti,” upozorňuje na svých stránkách dTest.

Pozor na zprostředkovatele

Na internetu můžete také narazit na nabídku e-shopu, který ve skutečnosti e-shopem vůbec není, ale jedná se o tzv. zprostředkovatelský e-shop. Jak upozornil dTest, webové stránky těchto obchodníků se tváří jako standardní e-shop a zákazník tak mnohdy ani nepředpokládá, že zboží nakupuje, resp. uzavírá smlouvu s dalším subjektem, který ani nemá sídlo v České republice. Nejčastěji pak pochází z Číny.

Jediným na první pohled zřejmým ukazatelem toho, že jde o něco neobvyklého, je poznámka o dostupnosti zboží ve stylu „skladem u dodavatele“, někdy s doplněním několikatýdenní doby dodání.

Co dělat, když zásilka dorazila poškozená

Finance

„Největším problémem spojeným s tímto způsobem podnikání je, že při něm dochází ke krácení práv českých spotřebitelů, například práva na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu ve lhůtě čtrnácti dnů od převzetí zboží,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

„Až v nejasně psaných obchodních podmínkách se v mnoha případech spotřebitel dozví, že český web je jakousi nákupní galerií, kde jen platíte českému subjektu, který si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat. Doba dodání a kvalita zboží často neodpovídá očekávání a komplikace nastávají také v případě reklamací nebo uplatnění nároku na vrácení do 14 dnů bez udání důvodu,“ doplnila Martina Střihavková z ČOI.

Za zboží plaťte kartou

Odborníci doporučují objednané zboží zaplatit kartou. V případě, že byste se s dodáním zboží dostali do problémů, můžete snadněji získat své peníze zpět, a to využitím služby chargeback.

Ta spočívá v tom, že vaše banka obrazně řečeno stáhne částku od banky prodejce, pokud ten neprokáže, že vám zboží doručil. Právní nárok na to sice nemáte, banka není povinna vám vyhovět, ale většina to pro své klienty udělá dobrovolně.

Nadpoloviční většina plateb je už bezhotovostních

Finance

U platby bankovním převodem však peníze získat zpět nelze. Proto mnohdy podvodné e-shopy tento způsob platby vyžadují. Odborníci doporučují zaplatit převodem jen u prodejců, které již máte prověřené.

Anketa

Dostali jste se někdy do problémů s nepoctivým e-shopem?
Ano, ale nijak jsem to neřešil/a.
22,6 %
Ano, využil/a jsem chargeback.
7,4 %
Ne, zboží mně vždy dorazilo v pořádku.
64,4 %
V e-shopech vůbec nenakupuji.
5,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 540 čtenářů.

Výběr článků

Načítám