Hlavní obsah

PŘEHLEDNĚ: Co se mění v povinném ručení

Od začátku dubna začal platit nový zákon o povinném ručení, který změnil nebo ještě změní celou řadu věcí. Například minimální pojistní limity či to, kdo musí toto pojištění uzavřít. Přinášíme vám přehled základních změn.

Foto: Profimedia.cz

Zaplatit následky havárie se může pěkně prodražit

Článek

Již zmíněné minimální limity plnění u povinného ručení byly 35 milionů korun pro škody na majetku a 35 milionů korun pro újmu na zdraví.

„Nový zákon však stanovuje povinné vyšší limity, a sice 50 milionů korun na majetkové škody a 50 milionů korun pro újmu na zdraví,“ upozornila Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny Uniqa. Změnit by se měly u smluv automaticky.

Elektrokoloběžky a traktory

Nově je třeba sjednat povinné ručení i na některá další vozidla s motorovým pohonem a konstrukční rychlostí nad 25 kilometrů v hodině anebo s konstrukční rychlostí nad 14 kilometrů v hodině, pokud mají současně hmotnost nad 25 kilogramů. Především jde o elektrokoloběžky, dále segwaye, zahradní traktory, pracovní stroje s pojezdem, sněžné skútry, rolby, golfová vozítka a podobně.

PŘEHLEDNĚ: Které elektrokoloběžky musí mít nově povinné ručení

Ekonomika

Výjimku budou mít zahradní traktory, pokud neopustí soukromý pozemek, dále všechny invalidní vozíky. Elektrokola v Česku nemusí povinné ručení mít. Ale pozor: například v sousedním Německu elektrokola pojištění podléhají. „Plánujete-li tam vyjížďku, pro řadu strojů je nutné pořídit na hranicích tzv. hraniční pojištění,“ uvedla Svobodová.

Za chybějící povinné ručení může policie příkazem na místě uložit pokutu až 10 tisíc korun, ve správním řízení je horní hranice stanovena až na 50 tisíc korun.

„Smyslem povinného ručení je hradit škody poškozeným a případně následně řešit prohřešky viníků,“ uvedl k tomu mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Odpovědnost za škodu

Odpovědnost za újmu způsobenou provozem vozidel má provozovatel. Nový zákon proto změnil i osobu, která má povinnost zajistit pojištění vozidla – nově jím je výhradně provozovatel.

V naprosté většině případů je vlastník shodný s provozovatelem, proto k žádné faktické změně nedochází. „Rozdíl změna představuje převážně u vozidel na leasing, kde v některých typech leasingu je vlastníkem leasingová společnost a provozovatelem leasingový nájemce,“ uvedla Česká kancelář pojistitelů.

Záleží na konkrétním produktu a na tom, jak mají vztahy k vozidlu spolu smluvně obě strany vyřešeny. Pokud je leasingový nájemce provozovatelem, má povinnost zajistit povinné ručení právě on.

Na zahradní traktůrek je nově nutné mít povinné ručení

Ekonomika

Nová definice provozu

Za provoz se podle nového zákona považuje jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku. A to bez ohledu na terén, vlastnosti vozidla či na to, jestli je vozidlo v pohybu nebo stojí.

Zákon současně posiluje právní ochranu poškozených. A to tím, že v případě pochybností, v jaké funkci bylo vozidlo použito, se má za to, že bylo použito jako dopravní prostředek. „Stále také platí, že případná škoda se nebude platit z povinného ručení v případě, kdy vozidlo sloužilo v době nehody jako pracovní stroj,“ uvedla kancelář.

Po Česku bez zelené karty

Další změn se týká zelených karet. Na území Česka nebude už potřeba, nahradí ji on-line evidence pojištění vedená Českou kanceláří pojistitelů, do níž bude policie nahlížet. „Ale to bude až na podzim,“ řekl mluvčí České kanceláře pojistitelů Tomáš Pavlík.

Zelenou kartu zkontrolují policisté on-line přes SPZ

Ekonomika

Přesto i poté doporučuje Svobodová i pro cesty po České republice mít zelenou kartu alespoň v elektronické podobě v mobilu. Policie podle ní zdaleka neřeší všechny nehody a účastníci střetu by se měli navzájem prokázat zelenou kartou.

„Pozor: pro cesty mimo ČR je stále nutné mít zelenou kartu u sebe v papírové podobě,“ dodala.

Platba za smlouvu

Nově bude od října 2024 nezbytné uhradit první splátku pojistného už před okamžikem počátku pojištění. Pokud si motorista sjedná odložený počátek platnosti pojištění minimálně o osm dnů, bude možné nadále uhradit pojistné převodem z účtu. U kratšího odkladu bude muset být pojistné zaplaceno on-line přes platební bránu.

Co dělat při srážce s nepojištěným vozidlem

Finance

Výběr článků

Načítám