Článek
Letošní Vánoce jsou především internetové. Nejen, že mnozí lidé odmítali čekat, až otevřou kamenné obchody, které kvůli vládním opatřením přijatým z důvodu šíření nemoci covid-19 byly zavřené až do 3. prosince, ovšem ani po jejich otevření se některým lidem do nákupních center příliš nechce. Obávají se jak případné nákazy, tak nepohodlí při nakupování kvůli povinnosti nosit roušky i omezenému počtu lidí v obchodech.
Od čtvrtka otevřou všechny obchody, a to i v neděli
Podle průzkumu společnosti Fair Credit budou dvě třetiny Čechů letos dárky v e-shopech pořizovat mnohem častěji než v loňském roce. S výraznými vánočními útratami v internetových obchodech počítá i Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Podle ní by obraty e-shopů za předvánoční období mohly dosáhnout 65 miliard korun, což znamená meziroční růst o více než 25 procent. Absolutní vrchol prodejů pak internetové obchody očekávají v týdnech od pondělí 7. prosince.
„Bez ohledu na covid-19 jsme očekávali, že online prodeje zboží celoročně opět porostou. Bezprecedentní situace, kterou rok 2020 přinesl, ale znamená řadu změn. A tak jsou prodeje přes internet ještě větší, než byla i ta nejoptimističtější očekávání. Jedná se v podstatě o skokový růst,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Nákupy na poslední chvíli budou problematické
Zhruba třetina Čechů se nechce s dárky příliš stresovat a s jejich nákupem tak začíná už v říjnu, či dokonce dříve, další dvě pětiny si počkají až na listopad. Čtvrtina lidí ale nikam nespěchá a dárky nakupuje až během adventu, někteří z nich je dokonce shánějí až na poslední chvíli, pár dní před Štědrým dnem.
Na dárky z internetu se čeká i tři týdny
Ovšem ti, kteří nechají nákupy na tzv. za pět minut dvanáct a zvolí internetový obchod, riskují, že s největší pravděpodobností zboží nedorazí včas.
Jak upozornil Miroslav Michalko ze společnosti Zaslat.cz, počet přepravených zásilek v týdnech před Štědrým dnem je vždy dvojnásobný, v posledních dnech adventu pak dosahuje až trojnásobku obvyklého denního objemu. Letošní rok je navíc výjimečný, předvánoční nákupy se časově smrsknou do dvou až tří týdnů a mnoho lidí upřednostňuje nákupy online.
„Dopravci budou zahlcení. Opakovat by se tak mohla situace z letošního jara, kdy zejména v západní Evropě docházelo kvůli zahlcení centrálních překladišť dopravců i k několikadenním zpožděním,” dodal Michalko.
Nahodilé i promyšlené nákupy
Necelé dvě pětiny Čechů nenechávají nic náhodě a dárky pečlivě promýšlejí, nakupují podle předem připraveného seznamu. Další dvě pětiny se naopak nechávají inspirovat aktuální situací a nabídkou trhu a plánují jen menší část vánočních nákupů. Zhruba pětina pak kombinuje plánované nákupy s nahodilými půl na půl.
Zatímco ženy nakupují podle seznamu, muži jsou spontánnější a nakupují nahodile a intuitivně. Předem připravený seznam dárků používají častěji také mladší lidé do 35 let.
„Plánované nákupy značí zodpovědný přístup k financím, což je bezesporu ta lepší varianta. Pokud máte před sebou seznam dárků, můžete předem odhadnout celkové náklady za Vánoce a to, zda na ně bude vaše peněženka stačit. Impulsivní nákupy mohou sice přinést pod stromeček nečekané zpestření, je ale důležité hlídat si stanovený rozpočet,“ upozornil Tomáš Konvička ze společnosti Fair Credit.
Dodrží Češi předsevzetí příliš neutrácet?
Letošní pandemie koronaviru zasáhla i domácí rozpočty mnohých českých domácností, což má vliv i na vánoční útraty. Více než polovina lidí předpokládá, že za dárky utratí méně než v loňském roce.
Třetině zaměstnanců v koronavirové krizi klesl příjem
Nejvíce, celkem 46 procent Čechů, jich plánuje za dárky utratit částku do pěti tisíc korun, další třetina se chce vejít do 10 tisíc korun. Jen každý devátý respondent chce za letošní Vánoce utratit 10 až 15 tisíc korun a sedm ze sta oslovených očekává výdaje vyšší než 15 tisíc korun.
Výzkum také ukázal, že tři procenta Čechů dárky a Vánoce neřeší vůbec, protože na ně nemají peníze nebo je neslaví.
„Loňská rekordní čísla předvánočních nákupů ukázala, že průměrný Čech utratil za Vánoce přes 10 tisíc korun. Z našeho dotazování vyplývá, že letos obecně panuje vůle k šetření a omezování se. Zdá se, že jsme si vědomi rizik, která by mohlo nezodpovědné chování a utrácení v této nejisté době přinést, a obavy z dalšího vývoje nás drží zpátky,“ doplnil Konvička.
Jak zároveň uvedl, až povánoční obraty obchodů ukážou, zda Češi dokázali naplnit svá úsporná předsevzetí, nebo se i během letošních Vánoc budou lámat prodejní rekordy.