Hlavní obsah

Pozor na vozy se zatajenou havárií. Naleštěné vraky bývají předražené o stovky tisíc

Loni se v Česku prodalo přes 670 tisíc ojetých aut. Z nich podle odhadů víc než třetina měla stočený tachometr. Dvě ze tří ojetin dovážených z Německa byly podle prověřování společnosti Cebia bourané. Na jaké triky bazarů a majitelů je potřeba si dávat pozor?

Foto: Jindřich Ginter, Novinky

V bazarech se někdy najdou i designově neokoukané vozy

Článek

Podíl osobních ojetých aut, u kterých inzerenti uvádějí, že nebyla nikdy havarovaná, dosahoval loni 99,4 procenta. Tento dlouhodobě vysoký a skoro neměnný údaj ale neodpovídá realitě.

„Ve skutečnosti je po větším poškození či havárii zhruba 60 procent prodávaných aut. Zatajování havárií a poškození je dlouhodobě nejčastější – a také nejvýnosnější – nekalou praktikou při prodeji,“ řekla Novinkám Barbora Minksová z Cebie.

Nebezpečí na silnicích. Češi jezdí ve stále starších ojetinách

Ekonomika

Vozy se zatajenou havárií nebo výrazně stočeným tachometrem mohou být v nabídce předražené i o stovky tisíc korun. Základem je nechat si při koupi prověřit historii vozu, případně i zmíněný tachometr, ať už u Cebie, nebo konkurenčních služeb jako CarVertical či Vincheck.

Ojeté auto dnes lidé začínají vybírat především přes internet, na inzertních portálech. Před pravděpodobným podvodníkem může varovat chybějící VIN kód vozu, špatná čeština nebo nabídky různých slev či dodatečného vybavení „při rychlém jednání“.

Marek Knieža z TipCars.com při koupi radí neřešit tolik kilometry, ale stav a historii. „Zejména s ohledem na riziko stáčení nebo prodloužené servisní intervaly. Automobil se 150 tisíci kilometry ježděný citlivě po dálnici může být v celkově lepším a perspektivnějším stavu než stejně starý, který má za sebou 50 tisíc kilometrů krátkých tras po městě,“ uvedl.

Auto bylo na leasing

Pamatujte také, že předtím, než koupíte ojeté auto, je třeba si prověřit nejen jeho historii, ale také jeho majitele. Platí to zejména v případech, kdy je vozidlo v komisním prodeji, což znamená, že ho prodejce od majitele nevykoupil, ale pouze ho přeprodává. Je tedy jakýmsi prostředníkem mezi vámi a skutečným majitelem. Může se přitom stát, že na skutečného majitele bylo vyhlášeno exekuční řízení a vozidlo by tak mohlo být předmětem exekučního zabavení. Vyplatí se proto prověřit prodávajícího, případně oba manžele, v Centrální evidenci exekucí. Podívejte se také, zda auto není v policejním registru kradených vozidel.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) zveřejnilo aktualizovanou příručku k bezpečnému nákupu ojetiny. V ní se věnuje i novinkám, třeba koupi ojetého elektromobilu, kdy je základ vyžádat si diagnostiku baterie.

Zmíněný je i příklad nástrah z praxe. Pan Jiří L. z Brna koupil na inzerát Škodu Octavia za 250 tisíc korun. Prodávajícímu Karlovi N. zaplatil v hotovosti, ten mu za to slíbil zařídit odhlášku vozidla. Když si pak šel Jiří L. zažádat o převod vozu na své jméno, úředník ho odmítl s tím, že v elektronickém registru je vozidlo stále evidováno na leasingovou společnost. Prodávající se hájil tím, že o leasingu nic nevěděl. Necítil se vinen a odmítl vrácení kupní ceny. Nakonec se zjistilo, že leasing uzavřel ještě předchozí majitel vozu. Nic to ale nezměnilo na tom, že nový majitel musel uhradit leasingové společnosti dluh, který činil 50 tisíc korun. Jinak by vůz leasingová společnost zabavila a on by přišel o celou svou investici. Zda auto není na leasing, si lze prověřit na webu České leasingové a finanční asociace.

Nejen Maďarsko. Čínské elektromobily by se mohly vyrábět i v Turecku

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám