Hlavní obsah

Pozor na platby kartou v cizině, někde si účtují tučné přirážky

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Řada lidí používá v cizině k placení v obchodech, restauracích či na poštách svou platební kartu. Vůbec přitom netuší, že se transakce na pokyn obchodníka či jeho banky nezaúčtuje jako bezhotovostní, ale jako tzv. cash advance, za niž pak zaplatí tučný poplatek. Rozhodně se vyplatí si zkontrolovat účtenku, případně poplatek reklamovat u své banky.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Se svou zkušeností se svěřil pan Michal ze serveru skrblik.cz: „Platil jsem na poště v Makarské známky za 97 korun, přičemž na výpisu z účtu se objevil transakční poplatek 200 korun za použití karty. Obratem jsem ho reklamoval u své banky. Bylo mi řečeno, že záleží na nastavení platebního terminálu obchodníkem a že mi poplatek vrátit nemohou."

Transakce byla podle banky zaúčtována jako tzv. cash advance. Jedná se o službu, která držiteli platební karty umožňuje vybrat si na přepážce banky či třeba směnárny hotovost právě oproti předložení platební karty. A pokud k takové transakci dojde, počítejte s tím, že si ji banka nechá zaplatit. Poplatky se pohybují v řádech desítek až stovek korun.

Podezřelé platby kartou v Chorvatsku i Maďarsku

Podle dostupných informací můžete na podobný problém, který potkal pana Michala, narazit při bezhotovostních platbách právě v Chorvatsku, ale i Maďarsku.

„V Chorvatsku jde pravděpodobně o sezónní novinku a někteří chorvatští obchodníci, označení informační samolepkou, mají skutečně možnost poskytovat službu cash advance. V takovém případě obchodník volí typ transakce, tj. může ji zadat jako cash advance, nikoliv jako bezhotovostní,” uvedla pro Právo Petra Kopecká z Raiffeisenbank.

Poplatek za využití cash advance v zahraničí (v Kč)
BankaVýše poplatku
Air Bank25
Česká spořitelna125
ČSOB200
Equa bank99
Exopobank2,5 % z částky, min. 80
Komerční banka148
mBank29
Moneta Money Bank1 % z částky, min. 200
Raiffeisenbank150 + 0,5 % z částky
Sberbank180 + 1 % z částky
UniCredit Bank100 + 0,5 % z částky
Zdroj: sazebníky bank

Mnohdy se ale jedná i o „akci” banky obchodníka, jak upozornil Právo Michal Teubner z Komerční banky: „Dle našich informací se jedná o chybné nastavení terminálu ze strany banky, jež pro obchodníka zajišťuje možnost přijímat platby kartou. Transakce jsou pak účtovány jako služba cash advance, která je běžně poskytována na přepážkách bank a je zpoplatněna. Klient provádí platbu kartou standardním způsobem bez možnosti zjistit, že transakce bude účtována s poplatkem,” upozornil Michal Teubner z Komerční banky.

Poplatek reklamujte ve své bance

Podle Jakuba Švestky z Moneta Money Bank, mají klienti někdy možnost detaily platby zjistit ihned z účtenky transakce.

„Doporučujeme, aby si klienti vždy zkontrolovali účtenku po každém použití karty. Pokud účtenka obsahuje jakoukoliv zmínku o výběru hotovosti, ač klient chtěl pouze platit, a nikoliv vybírat hotovost, měl by na tuto skutečnost na místě upozornit obchodníka a kontaktovat svoji banku. Obecně je potřeba sledovat všechny účtenky, které obchodník vytiskne při platbě kartou, žádnou z účtenek nesmí zamlčet, či klientovi nevydat,” dodal Švestka.

V každém případě, máte stále možnost obrátit se s případnou nesrovnalostí na svou banku. Jak banky Právo ujistily, jsou k podobným případům vstřícné a po prověření reklamace chybně naúčtovaný poplatek vrací. Případ poté řeší s obchodníkem či jeho bankou.

Pochopitelně důležité je uschovat si všechny doklady o provedených transakcích a k reklamaci je předložit.

„Klientům neúčtujeme služby, o které nepožádali. Pokud klient na základě podané reklamace prokáže, že mu služba cash advance byla obchodníkem nastavena neoprávněně, poplatek za využití této služby mu vrátíme. Věc pak řešíme s konkrétním obchodníkem v zájmu prevence takových událostí do budoucna,” upřesnil Švestka.

„Pokud klient platil pouze nákup a hotovost nevybíral, měl by podat reklamaci u vydavatele své platební karty. S největší pravděpodobností se jednalo o chybu obchodního místa a vydavatel může transakci rozporovat buď u smluvní banky obchodního místa nebo svůj poplatek na základě předložených dokladů vystornovat. Je třeba doložit doklady k dané transakci, proto velmi doporučujeme uschovat účtenky i potvrzení o platbě kartou,” dodala Kopecká.

Související články

V placení kartami jsou Češi jedničkou

Češi uhradili za posledních deset let kartami útratu v celkové výši 2,5 biliónu korun. Kartou zkrátka platí často a rádi. V bezkontaktním placení je ČR dokonce...

Výběr článků

Načítám