Hlavní obsah

Pozor na lovce pacientů na dovolené. Falešní doktoři nepomůžou a účtují si horentní sumy

Pojišťovny varují před předraženými lékaři a „lovci“ pacientů v dovolenkových rájích, třeba v Egyptě, na Kypru či v Turecku. Pokud se u nich turisté nechají ošetřit, stojí péče i několikanásobně větší sumy. Občas se pak jedná nikoliv o lékaře, ale teprve o nedostudované mediky.

Foto: Profimedia.cz

Výběr zdravotnického zařízení se vyplatí konzultovat s asistenční službou své pojišťovny.

Článek

Pojišťovny sice většinou i předražené služby uhradí, ale v některých případech můžou vysoké náklady rozporovat.

„Na plážích v Egyptě operují naháněči potenciálních pacientů. Ti vyhledávají turisty, které například žahla medúza, zranili se o kámen či mají spáleniny od slunce. Následně je vyděsí, že je jejich zranění vážné, a nabídnou jim ošetření v nedaleké klinice,“ řekl Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.

Strategií je podle něj udělat co nejvíce vyšetření včetně těch, která daný případ vůbec nevyžaduje. Dochází tak k „přeléčování“ za účelem co nejvyššího účtu.

Téměř tři pětiny lidí o dovolené pracují

Finance

„Setkali jsme se i s případem, kdy klinika za jednoduché a zcela běžné úkony účtovala dva tisíce eur (56 tisíc korun - pozn. red.). Pokud se ale prokáže, že byl účet takto neadekvátně navýšen, nemusí jej pojišťovna proplatit,“ podotkl Divoký s tím, že se ale každý případ posuzuje individuálně.

Zadržení v nemocnici

Upozornil na případ klienta, který se na vlastní pěst vydal do egyptské nemocnice, kde mu dali infuzi. „Po propuštění nás kontaktoval, poslal nám účty za léčbu a lékařské zprávy. Když dokumenty posuzoval lékař, nestačil se divit. Dali klientovi čtyřikrát větší dávku, než je běžné. Bylo s podivem, že se nepřiotrávil,“ dodal.

Podobné zkušenosti mají i další pojišťovny. „Setkáváme se s přesuny klientů na drahé kliniky. Tito ‚lovci‘, většinou pracovníci hotelové recepce, jsou součástí placených dohazovačů pacientů,“ potvrdil Milan Káňa z Kooperativy.

Jeho instituce se s tím setkala i v Rakousku a Itálii, kde sanitky veřejného záchranného systému za úplatu vozí zraněné turisty do předem domluvených soukromých klinik.

„Pokud klient využije lékařské zařízení bez předchozí konzultace s asistenční službou, riskuje celou řadu problémů – od neodborného lékařského ošetření přes zdaleka nejčastěji ‚fakturování‘ předražených služeb, které pojišťovna nebude akceptovat k úhradě,“ doplnil Jan Marek z Generali České pojišťovny.

Známé jsou podle něj i případy, kdy ošetření banální chřipky některé kliniky řešily hospitalizací a zcela neadekvátními postupy či zákroky. „Situace může dojít tak daleko, že je pacient na místě násilím zadržován, dokud léčbu neuhradí,“ dodal.

Většinou tyto předražené služby zařízením pojišťovny pokryjí z cestovního pojištění a pak případně rozporují léčbu v komunikaci s daným zdravotnickým zařízením. Problém ovšem je, když nemocnice nebo lékař chtějí platbu v hotovosti.

„Některá nesmluvní zařízení neuznají pojištění a vyžadují platbu na místě, někdy i zálohu před ošetřením, v lepším případě si krytí pojištěním nejprve zdlouhavě ověřují,“ řekla Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa.

„Proto doporučujeme, aby klient, pokud to zdravotní stav dovolí, kontaktoval asistenční službu ještě před ošetřením. Tím se vyhne případnému krácení plnění při poskytnutí služby, která nespadá do akutního režimu,“ dodala Marie Petrovová z Allianz pojišťovny.

Musk: Tesla začne vyrábět humanoidní roboty už příští rok

Ekonomika

Související články

Výběr článků

Načítám