Článek
Povinné ručení je pojištěním odpovědnosti za způsobenou škodu, které musejí ze zákona platit všichni majitelé aut. Ke zvýšení jeho základních sazeb o desítky až stovky korun letos přistoupily prakticky všechny tuzemské pojišťovny.
Například roční pojištění nového Fordu Focus 2.0 TDCi stálo loni u Uniqa pojišťovny 4491 korun. Letos i přes započtení pětiprocentního bonusu za jízdu bez nehody musí jeho majitel zaplatit 4650 korun, tedy o 159 Kč více.
„Došlo k plošnému navýšení sazeb kvůli vysokým škodám způsobených klienty. Ceny oprav jsou dražší, úhradu z povinného ručení (jen na některé likvidační práce – pozn. redakce) si stále více nárokují hasičské sbory,“ zdůvodnila zdražení pracovnice infolinky pojišťovny.
Zástupci oslovených pojišťovacích ústavů odmítli spekulace, že pojišťovny do cen ručení promítly předpokládané ztráty, které by jim vznikly v případě schválení zákona nařizujícího financování profesionálních i dobrovolných hasičů právě z povinného ručení.
O tomto návrhu by Sněmovna měla hlasovat koncem října.
Pojišťovny po několika letech zlevňování začaly sazby pojistek zvedat v červnu, a jak vyplývá z vyjádření největších tuzemských pojistitelů, v tomto trendu budou pokračovat i v příštím roce.
Třeba Česká pojišťovna (ČP) do sazeb promítne stále se horšící ekonomiku tohoto pojištění, která je podle ní výsledkem „nezodpovědné cenové politiky“ některých hráčů na trhu.
„Sazby pro příští rok stanovíme tak, abychom byli schopni dostát i v budoucnu stále rostoucím závazkům, které z pojištění plynou. Určitě nepředpokládáme změny vyšší než řádově v jednotkách procent. Výjimkou ale mohou být vysoce rizikoví řidiči,“ sdělil ČTK mluvčí ČP Tomáš Zavoral.
„Kooperativa zřejmě v příštím roce sazby v průměru zvýší o tři až pět procent,“ informoval mluvčí této pojišťovny Milan Káňa. Dopad na pojistné konkrétního klienta bude podle něj závislý i na dosaženém bonusu za jízdu bez nehody, a sazby se budou lišit podle konkrétního hodnocení klienta.
Allianz před dvěma roky začala udělovat tzv. malus, který neodpovědným majitelům vozidel zvyšuje sazby. Motoristé jezdící dlouhodobě bez nehody budou mít podle mluvčího Allianz Václava Bálka v roce 2013 povinné ručení dražší o tři procenta, ale těm, kteří svému okolí škodí opakovaně, jej tato pojišťovna zvýší v rámci malusu o 40 procent. Podobné rozdělování na dobré a špatné řidiče bude Allianz uplatňovat i v havarijním pojištění.
Náklady převýšily vybrané pojistné
Náklady na odškodnění dopravních nehod z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, které vznikly pojišťovnám v roce 2011, převýšily loňské vybrané pojistné z povinného ručení o jedno procento.
Ročně pojišťovny v ČR vybírají na povinném ručení v součtu přes 20 miliard, za škody z něj ale vyplácejí ani ne polovinu. Pojišťovny se brání, že zejména kvůli rostoucímu plnění týkajícího se zdravotních následků po dopravních nehodách si musí dopředu ukládat nemalé rezervy.
Za posledních šest let se průměrná sazba pojistného na vozidlo snížila v Česku o 26 procent. Ředitel srovnávacího portálu Česképojištění.cz Pavel Ronovský upozornil, že už v létě pojišťovny zvýšily sazby v průměru o šest procent.
Shodou okolností přesně o tolik, kolik by pojišťovny měly podle dosud neschváleného zákona převádět hasičům z vybraného povinného ručení před zdaněním.
Senátní návrh počítá s tím, že hasiči by odhadovaných asi 1,2 miliardy korun ročně mohli použít jen na pořízení a údržbu své techniky.
Ronovský očekává, že příští rok pojišťovny zvednou oficiální sazby ručení zhruba o 10 až 15 procent, ale dobří řidiči si budou moci vyjednat sazby ve stejné výši jako letos.
Povinné ručení srovnejte zde.