Článek
Počet zákazníků v již existujících on-line obchodech se během nouzového stavu zdvojnásobil. Řada jejich nových zákazníků pokračuje v nákupech potravin po internetu i nadále, přestože mohou v součtu zaplatit o něco víc než v kamenných prodejnách.
„Během dne si v práci naklikám, co potřebuji, a večer mi nákup třeba i s večeří pro děti na pevně stanovený čas dovezou,“ říká devětatřicetiletá Michaela z Prahy.
Koronavirus posílil chuť Čechů nakupovat on-line
E-shop nově spouští například společnost Makro. Zákazníci kamenných prodejen Můj obchod, které pod Makro patří, si mohou přes e-shop zboží nakoupit a následně si vyzvednout ve vybraném obchodě, kde za něj také zaplatí. Makro už přitom avizovalo, že plánuje rovněž zavedení on-line platby, donášku nebo rozvoz.
Internetový obchod nyní buduje i Globus. „Koronavirová krize akcelerovala vývoj komplexního e-shopu s potravinami a pracujeme na různých variantách řešení, jak nákup z Globusu doručit k zákazníkovi domů. Nyní jsme ve fázi vyhodnocování, co jsme se naučili na řešení iGlobus v Praze-Zličíně, a plánujeme další kroky,“ řekla Právu mluvčí Lutfia Volfová.
Pandemie nejspíš změní nákupní zvyklosti Čechů
Prodej potravin přes internet do budoucna nevylučuje většina velkých potravinářských řetězců. „On-line prodej je jednou z variant rozvoje, kterými se intenzivně zabýváme,“ potvrdil Právu například mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.
E-shop v ČR provozují už Tesco a Lidl, ten se ale zatím soustředí jen na prodej spotřebního zboží.
Denně přes pět set nových zákazníků
Největšími on-line prodejci potravin v Česku jsou Rohlík.cz a Košík.cz. „Za období koronaviru se nárůst počtu zákazníků zdvojnásobil. Nových zákazníků přibývalo průměrně 550 denně. Po ukončení mimořádných opatření se růst zastavil,“ řekla Právu mluvčí Rohlíku.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová. Aktuální složení prodejů je podle ní v podstatě stejné jako před epidemií.
Potraviny online aneb Jak to chodí v Rohlíku
Podle mluvčího Košíku.cz Františka Brože byla do poloviny dubna poptávka natolik extrémní, že ji nebyl schopen odbavovat v reálném čase žádný z hráčů na trhu.
„Situace se začala uklidňovat až na počátku května a od té doby je v podstatě stabilizovaná. I díky koronaviru se ale on-line supermarkety staly místem pravidelných nákupů pro obrovské množství nových zákazníků. V našem případě to byl více než dvojnásobek,“ dodal Brož.
O trvanlivé potraviny rozšířily v době epidemie svoji nabídku velké e-shopy Mall.cz a Alza.cz. Celkově, tedy i se spotřebním zbožím, stouply v dubnu tržby tuzemských internetových obchodů meziročně o 47,5 procenta, upozornil ČSÚ.
Za zboží z e-shopu zaplaťte třeba za měsíc aneb Jak fungují odložené platby
On-line prodejci potravin jsou zatím nejvíce etablovaní ve velkých městech. Například v Praze kvůli koronaviru více nakupovalo potraviny on-line až 40 procent lidí. Přesto ale 67 procent obyvatel metropole v nedávném průzkumu STEM/ MARK pro Vodafone uvedlo, že by se bez kamenných prodejen potravin neobešlo. Na Moravě bylo toto číslo ještě o procento vyšší.