Článek
Jen minorita lidí má dnes jediný nebo vůbec žádný finanční produkt. Podle průzkumu je to málo přes desetinu. A pokud bychom z výsledků tuto skupinu odečetli, s jednou bankou si nevystačí přes 60 procent klientů.
„S kolika bankami mluvíš, tolikrát jsi vysokoškolákem, dalo by se s trochou nadsázky říct. Podle průzkumu totiž s více finančními domy najednou koketují především vzdělanější lidé s čistým měsíčním příjmem nad 20 tisíc korun. Když hledají nejlepší služby, evidentně je nenacházejí pod jedinou značkou,” uvedl k výsledkům Pavel Doležal, ředitel Zlaté koruny.
Jednoduchá obsluha přes internet
Udržovat vztahy s několika bankami zároveň je o poznání jednodušší než dříve - díky internetu. Roste také ochota lidí si produkt na webu banky přímo sjednat. Podle průzkumu nemá ostych před elektronickou objednávkou více než polovina dotazovaných.
O poznání obezřetnější jsou ale ve chvíli, kdy by pro uzavření smlouvy elektronicky měli využít třetí stranu. Přes „cizí” web by si produkt objednal jen každý desátý klient, o něco lépe jsou na tom „cizí” mobilní aplikace se 17 procenty. Čísla jsou přibližně stejná pro nabídku bank i pojišťoven.
Penzijní připojištění a stavební spoření už netáhnou
Při dotazu na plánované sjednání produktů v blízké budoucnosti se situace příliš neliší od průzkumů Zlaté koruny v minulých letech. Stále vedou produkty jako je cestovní pojištění (13 procent) nebo spořicí účet (12 procent). Zajímavý je ale propad zájmu například u doplňkového penzijního spoření, dřívějšího penzijního připojištění. Zatímco před dvěma lety, na startu reformy, se jím nově chtěla na penzi zajistit desetina dotazovaných, loni a letos je stav setrvale nízký - pět procent.
Poměrně citelně se také propadl zájem o nové smlouvy ze stavebního spoření o dva procentní body na sedm procent. Za poklesem ale nehledejme jenom minulé omezení státních zvýhodnění. Dnešní doba nízkých úrokových sazeb stlačila na minimum (alespoň krátkodobou) cenu konkurenčních hypoték. Tomu napovídá i procentní bod, o který vzrostl zájem o uzavření hypotéky. Aktuálně o ní uvažuje osm procent respondentů.
„Obavy pojišťoven o budoucnost životního pojištění po zákonných změnách z konce roku průzkum odráží jen v omezené míře. Zájem o něj teď má sedm místo někdejších osmi procent lidí. Stejného podílu ale životní pojištění dosahovalo před dvěma, resp. třemi lety. Dost možná většímu poklesu brání právě rostoucí zájem o hypotéky, které takovou komplexní pojistkou bývají doprovázené,” doplnil Pavel Doležal.
Průzkum byl zpracován pro letošní ročník soutěže Zlatá koruna. Není bez zajímavosti, že právě v této soutěži jsou produkty posuzovány jednotlivě nehledě na jejich firemní příslušnost. Jak dokládají výsledky průzkumu, víc než polovina lidí se na jedinou značku dávno neomezuje a výhodné nabídky čerpá od několika finančních domů zároveň.
Průzkum ke sjednání produktů naleznete zde.